Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




LTO-voorzitter Albert Maat vindt kortingseis onacceptabel

"Albert Heijn heeft kruideniersmentaliteit van het laagste allooi"

‘Het is een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi.’ Dat zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat over de kortingseis van 2% die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers. Albert Heijn stuurde een brief naar de producenten, waarin staat dat per 17 september a.s. 2 procent méér korting zal worden berekend. Aan leveranciers schrijft AH letterlijk: “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt".



Het gaat om een eenzijdige verhoging van de korting, waarmee de grootste supermarkt de rekening van eigen expansiedrift voor een onbekend deel doorschuift naar zijn leveranciers. De voorzitter van LTO Nederland vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook naar de kortingseis van AH moeten kijken. ‘Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten moet nader worden bestudeerd door de NMa.’

Nooit akkoord

De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat.  Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen, stelt hij. “Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden.”
 
 

Publicatiedatum: 12-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 “PlanetProof dwingt handel tot meer transparantie”
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies