Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




LTO-voorzitter Albert Maat vindt kortingseis onacceptabel

"Albert Heijn heeft kruideniersmentaliteit van het laagste allooi"

‘Het is een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi.’ Dat zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat over de kortingseis van 2% die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers. Albert Heijn stuurde een brief naar de producenten, waarin staat dat per 17 september a.s. 2 procent méér korting zal worden berekend. Aan leveranciers schrijft AH letterlijk: “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt".



Het gaat om een eenzijdige verhoging van de korting, waarmee de grootste supermarkt de rekening van eigen expansiedrift voor een onbekend deel doorschuift naar zijn leveranciers. De voorzitter van LTO Nederland vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook naar de kortingseis van AH moeten kijken. ‘Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten moet nader worden bestudeerd door de NMa.’

Nooit akkoord

De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat.  Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen, stelt hij. “Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden.”
 
 

Publicatiedatum: 12-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-8-2018 Edeka test herbruikbare verpakkingen op versafdelingen
21-8-2018 Colruyt koopt 25 hectare biologische grond aan
21-8-2018 Eerste Emté wordt omgebouwd
21-8-2018 Japanse discounter actief in Roemenië
21-8-2018 Albert Heijn start proef 'Vind mijn product'
21-8-2018 Leo Linders: nog maximaal vier jaar
21-8-2018 Duncan Hoy nieuwe CEO PLUS Retail
20-8-2018 Tesco plant discountketen
20-8-2018 Carrefour België lanceert automatische Food drive
17-8-2018 AGF monitor week 33
17-8-2018 Carrefour introduceert recycle-app
17-8-2018 Walmart pakt uit met sterkste organische groei in 10 jaar
17-8-2018 Amerikaanse supermarktketen Kroger gaat samenwerken met Alibaba
16-8-2018 "Misverstand: Gratis champignons zijn juist exclusief cadeau"
16-8-2018 Wisselende prijzen in supermarkt tijdens spitsuren worden als oneerlijk ervaren
16-8-2018 Verkoopvolume stijgt met 35% door #HeteZomerOogstactie
16-8-2018 Hofer zet in op kromme groenten
16-8-2018 Pick & Mix promoties in vers meest effectief om categoriegroei te realiseren
16-8-2018 Picnic overweegt eigen maaltijdbox
16-8-2018 Canadese drogist start met versproducten