Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
LTO-voorzitter Albert Maat vindt kortingseis onacceptabel

"Albert Heijn heeft kruideniersmentaliteit van het laagste allooi"

‘Het is een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi.’ Dat zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat over de kortingseis van 2% die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers. Albert Heijn stuurde een brief naar de producenten, waarin staat dat per 17 september a.s. 2 procent méér korting zal worden berekend. Aan leveranciers schrijft AH letterlijk: “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt".



Het gaat om een eenzijdige verhoging van de korting, waarmee de grootste supermarkt de rekening van eigen expansiedrift voor een onbekend deel doorschuift naar zijn leveranciers. De voorzitter van LTO Nederland vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook naar de kortingseis van AH moeten kijken. ‘Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten moet nader worden bestudeerd door de NMa.’

Nooit akkoord

De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat. Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen, stelt hij. “Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden.”
 
 
Publicatiedatum: