Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




LTO-voorzitter Albert Maat vindt kortingseis onacceptabel

"Albert Heijn heeft kruideniersmentaliteit van het laagste allooi"

‘Het is een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi.’ Dat zegt LTO-voorzitter Albert Jan Maat over de kortingseis van 2% die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers. Albert Heijn stuurde een brief naar de producenten, waarin staat dat per 17 september a.s. 2 procent méér korting zal worden berekend. Aan leveranciers schrijft AH letterlijk: “Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door groei in volume. Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt".



Het gaat om een eenzijdige verhoging van de korting, waarmee de grootste supermarkt de rekening van eigen expansiedrift voor een onbekend deel doorschuift naar zijn leveranciers. De voorzitter van LTO Nederland vindt dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit ook naar de kortingseis van AH moeten kijken. ‘Een dergelijke actie van zo’n machtige speler in de keten moet nader worden bestudeerd door de NMa.’

Nooit akkoord

De ketenpartijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis van Albert Heijn om over de ruggen van hun leveranciers geld te verdienen, vindt Maat.  Met dit soort acties kunnen we nooit een duurzame keten opbouwen, stelt hij. “Ik vind de kortingseis werkelijk te gek voor woorden.”
 
 

Publicatiedatum: 12-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-2-2018 Aldi Nord en Aldi Süd mogelijk herenigd
16-2-2018 Amazon creëert 2.000 banen in Frankrijk
15-2-2018 Spar breidt uit in Georgië
15-2-2018 1,3 miljoen dollar voor betere omstandigheden telers in ontwikkelingslanden
15-2-2018 Supermarkten pakken thema leefbaar loon op
15-2-2018 Afzet versproducten via Chinese e-commerce groeit sterk
14-2-2018 Co-op-filiaal verkozen tot beste winkel van VK
14-2-2018 Boodschappendienst Stockon slaat supermarkt over
14-2-2018 Plus valt relatief duur uit in AGF-monitor week 6
13-2-2018 Kwartaalwinst ICA zoals verwacht
13-2-2018 Fruit voor Valentijn
13-2-2018 Door groeispurt streeft Aldi in Duitsland Lidl en Kaufland voorbij
13-2-2018 Omzetgroei van 1,8% voor supermarkten in januari
12-2-2018 Tesco ontwikkelt eigen discountformule
12-2-2018 Chinese e-commercegigant investeert in Europa
12-2-2018 Omzet Tesco stijgt 2,6%
12-2-2018 Tesco sluit 18 winkels in Polen
7-2-2018 Wasgau versterkt het profiel van haar eigen merken
7-2-2018 Jumbo maakt groenten en fruit eten leuk met ‘de reis van 5’
7-2-2018 Studenten kopen meer bananen dan bier