Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Speciaalzaken blijven in de min

ABN Amro: Omzetstijging in supermarkten in 2013 slechts 1,5%

ABN AMRO verwacht dan dat de omzet van de Nederlandse supermarkten in 2013 met 1,5% zal stijgen. Voor de speciaalzaken verwacht de bank een volumedaling met 4,5%. Dat staat in de sectormonitor Retail.

Sinds het begin van de crisis, tot het derde kwartaal van 2012, is de omzet van supermarkten met gemiddeld 2,5% per kwartaal gegroeid. Vergeleken met het langetermijngemiddelde van 3,4% per kwartaal is duidelijk dat ook supermarkten het effect van de economische crisis voelen. Het volume vertoonde in deze periode een groei van 0,6% gemiddeld per kwartaal, fors onder het langetermijngemiddelde van 1,6% per kwartaal.

Consument hecht aan lage prijs

De gevolgen van een voorzichtige en prijsbewuste consument zijn ook in de supermarkt merkbaar. Hoewel het aantal kassabonnen toeneemt, neemt het gemiddeld bestede bedrag per bon af. Ook het aandeel private label in de verkopen en de promotiedruk stijgen de afgelopen jaren. De consument kiest sneller voor aanbiedingen en goedkopere alternatieven van de bekende A-merken. De prijs zal voorlopig het belangrijkste concurrentiemiddel blijven voor supermarkten. Niet in de laatste plaats ook omdat consumenten aangeven dat de supermarkten onderling steeds meer op elkaar lijken.

Grondstofprijzen doen supermarktprijzen stijgen

Begin 2011 stegen de grondstofprijzen, maar supermarkten kozen er toen voor deze verhoging niet door te berekenen en dit ten koste te laten gaan van hun marges. Nu er in het tweede en derde kwartaal van 2012, als gevolg van weersomstandigheden, weer een stijging van de grondstofprijzen zichtbaar is, zullen supermarkten dit niet nog een keer voor hun rekening kunnen nemen. Hoewel zij hun marges redelijk op peil hebben weten te houden door middel van kostenreducties en inkoopvoordelen is, dankzij de aanhoudende prijsconcurrentie, de rek er wel uit.

Speciaalzaken blijven in de min

Slachtoffer van deze ontwikkelingen zijn de speciaalzaken. Ook zij zien grondstofprijzen en daarmee inkoopprijzen stijgen. Zij hebben echter niet de grootte om goedkopere inkoop te bedingen en moeten daarnaast ook opboksen tegen de veel grotere supermarkten die dankzij schaalvoordeel scherpere prijzen kunnen aanhouden. Hierdoor laat de prijsbewuste consument de veelal duurdere speciaalzaken in het huidige economische klimaat links liggen. Volumes dalen dan ook al jaren op rij; in 2012 met bijna 4% en in 2011 met 3,5%. Ook voor 2013 verwacht ABN AMRO niet dat hier verandering in komt. Volumes zullen een verdere daling vertonen en naar verwachting met 4,5% afnemen.

bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: 21-11-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 “PlanetProof dwingt handel tot meer transparantie”
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies