Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Speciaalzaken blijven in de min

ABN Amro: Omzetstijging in supermarkten in 2013 slechts 1,5%

ABN AMRO verwacht dan dat de omzet van de Nederlandse supermarkten in 2013 met 1,5% zal stijgen. Voor de speciaalzaken verwacht de bank een volumedaling met 4,5%. Dat staat in de sectormonitor Retail.

Sinds het begin van de crisis, tot het derde kwartaal van 2012, is de omzet van supermarkten met gemiddeld 2,5% per kwartaal gegroeid. Vergeleken met het langetermijngemiddelde van 3,4% per kwartaal is duidelijk dat ook supermarkten het effect van de economische crisis voelen. Het volume vertoonde in deze periode een groei van 0,6% gemiddeld per kwartaal, fors onder het langetermijngemiddelde van 1,6% per kwartaal.

Consument hecht aan lage prijs

De gevolgen van een voorzichtige en prijsbewuste consument zijn ook in de supermarkt merkbaar. Hoewel het aantal kassabonnen toeneemt, neemt het gemiddeld bestede bedrag per bon af. Ook het aandeel private label in de verkopen en de promotiedruk stijgen de afgelopen jaren. De consument kiest sneller voor aanbiedingen en goedkopere alternatieven van de bekende A-merken. De prijs zal voorlopig het belangrijkste concurrentiemiddel blijven voor supermarkten. Niet in de laatste plaats ook omdat consumenten aangeven dat de supermarkten onderling steeds meer op elkaar lijken.

Grondstofprijzen doen supermarktprijzen stijgen

Begin 2011 stegen de grondstofprijzen, maar supermarkten kozen er toen voor deze verhoging niet door te berekenen en dit ten koste te laten gaan van hun marges. Nu er in het tweede en derde kwartaal van 2012, als gevolg van weersomstandigheden, weer een stijging van de grondstofprijzen zichtbaar is, zullen supermarkten dit niet nog een keer voor hun rekening kunnen nemen. Hoewel zij hun marges redelijk op peil hebben weten te houden door middel van kostenreducties en inkoopvoordelen is, dankzij de aanhoudende prijsconcurrentie, de rek er wel uit.

Speciaalzaken blijven in de min

Slachtoffer van deze ontwikkelingen zijn de speciaalzaken. Ook zij zien grondstofprijzen en daarmee inkoopprijzen stijgen. Zij hebben echter niet de grootte om goedkopere inkoop te bedingen en moeten daarnaast ook opboksen tegen de veel grotere supermarkten die dankzij schaalvoordeel scherpere prijzen kunnen aanhouden. Hierdoor laat de prijsbewuste consument de veelal duurdere speciaalzaken in het huidige economische klimaat links liggen. Volumes dalen dan ook al jaren op rij; in 2012 met bijna 4% en in 2011 met 3,5%. Ook voor 2013 verwacht ABN AMRO niet dat hier verandering in komt. Volumes zullen een verdere daling vertonen en naar verwachting met 4,5% afnemen.

bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: 21-11-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

16-2-2018 Aldi Nord en Aldi Süd mogelijk herenigd
16-2-2018 Amazon creëert 2.000 banen in Frankrijk
15-2-2018 Spar breidt uit in Georgië
15-2-2018 1,3 miljoen dollar voor betere omstandigheden telers in ontwikkelingslanden
15-2-2018 Supermarkten pakken thema leefbaar loon op
15-2-2018 Afzet versproducten via Chinese e-commerce groeit sterk
14-2-2018 Co-op-filiaal verkozen tot beste winkel van VK
14-2-2018 Boodschappendienst Stockon slaat supermarkt over
14-2-2018 Plus valt relatief duur uit in AGF-monitor week 6
13-2-2018 Kwartaalwinst ICA zoals verwacht
13-2-2018 Fruit voor Valentijn
13-2-2018 Door groeispurt streeft Aldi in Duitsland Lidl en Kaufland voorbij
13-2-2018 Omzetgroei van 1,8% voor supermarkten in januari
12-2-2018 Tesco ontwikkelt eigen discountformule
12-2-2018 Chinese e-commercegigant investeert in Europa
12-2-2018 Omzet Tesco stijgt 2,6%
12-2-2018 Tesco sluit 18 winkels in Polen
7-2-2018 Wasgau versterkt het profiel van haar eigen merken
7-2-2018 Jumbo maakt groenten en fruit eten leuk met ‘de reis van 5’
7-2-2018 Studenten kopen meer bananen dan bier