Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Speciaalzaken blijven in de min

ABN Amro: Omzetstijging in supermarkten in 2013 slechts 1,5%

ABN AMRO verwacht dan dat de omzet van de Nederlandse supermarkten in 2013 met 1,5% zal stijgen. Voor de speciaalzaken verwacht de bank een volumedaling met 4,5%. Dat staat in de sectormonitor Retail.

Sinds het begin van de crisis, tot het derde kwartaal van 2012, is de omzet van supermarkten met gemiddeld 2,5% per kwartaal gegroeid. Vergeleken met het langetermijngemiddelde van 3,4% per kwartaal is duidelijk dat ook supermarkten het effect van de economische crisis voelen. Het volume vertoonde in deze periode een groei van 0,6% gemiddeld per kwartaal, fors onder het langetermijngemiddelde van 1,6% per kwartaal.

Consument hecht aan lage prijs

De gevolgen van een voorzichtige en prijsbewuste consument zijn ook in de supermarkt merkbaar. Hoewel het aantal kassabonnen toeneemt, neemt het gemiddeld bestede bedrag per bon af. Ook het aandeel private label in de verkopen en de promotiedruk stijgen de afgelopen jaren. De consument kiest sneller voor aanbiedingen en goedkopere alternatieven van de bekende A-merken. De prijs zal voorlopig het belangrijkste concurrentiemiddel blijven voor supermarkten. Niet in de laatste plaats ook omdat consumenten aangeven dat de supermarkten onderling steeds meer op elkaar lijken.

Grondstofprijzen doen supermarktprijzen stijgen

Begin 2011 stegen de grondstofprijzen, maar supermarkten kozen er toen voor deze verhoging niet door te berekenen en dit ten koste te laten gaan van hun marges. Nu er in het tweede en derde kwartaal van 2012, als gevolg van weersomstandigheden, weer een stijging van de grondstofprijzen zichtbaar is, zullen supermarkten dit niet nog een keer voor hun rekening kunnen nemen. Hoewel zij hun marges redelijk op peil hebben weten te houden door middel van kostenreducties en inkoopvoordelen is, dankzij de aanhoudende prijsconcurrentie, de rek er wel uit.

Speciaalzaken blijven in de min

Slachtoffer van deze ontwikkelingen zijn de speciaalzaken. Ook zij zien grondstofprijzen en daarmee inkoopprijzen stijgen. Zij hebben echter niet de grootte om goedkopere inkoop te bedingen en moeten daarnaast ook opboksen tegen de veel grotere supermarkten die dankzij schaalvoordeel scherpere prijzen kunnen aanhouden. Hierdoor laat de prijsbewuste consument de veelal duurdere speciaalzaken in het huidige economische klimaat links liggen. Volumes dalen dan ook al jaren op rij; in 2012 met bijna 4% en in 2011 met 3,5%. Ook voor 2013 verwacht ABN AMRO niet dat hier verandering in komt. Volumes zullen een verdere daling vertonen en naar verwachting met 4,5% afnemen.

bron: ABN AMRO

Publicatiedatum: 21-11-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-8-2018 Edeka test herbruikbare verpakkingen op versafdelingen
21-8-2018 Colruyt koopt 25 hectare biologische grond aan
21-8-2018 Eerste Emté wordt omgebouwd
21-8-2018 Japanse discounter actief in Roemenië
21-8-2018 Albert Heijn start proef 'Vind mijn product'
21-8-2018 Leo Linders: nog maximaal vier jaar
21-8-2018 Duncan Hoy nieuwe CEO PLUS Retail
20-8-2018 Tesco plant discountketen
20-8-2018 Carrefour België lanceert automatische Food drive
17-8-2018 AGF monitor week 33
17-8-2018 Carrefour introduceert recycle-app
17-8-2018 Walmart pakt uit met sterkste organische groei in 10 jaar
17-8-2018 Amerikaanse supermarktketen Kroger gaat samenwerken met Alibaba
16-8-2018 "Misverstand: Gratis champignons zijn juist exclusief cadeau"
16-8-2018 Wisselende prijzen in supermarkt tijdens spitsuren worden als oneerlijk ervaren
16-8-2018 Verkoopvolume stijgt met 35% door #HeteZomerOogstactie
16-8-2018 Hofer zet in op kromme groenten
16-8-2018 Pick & Mix promoties in vers meest effectief om categoriegroei te realiseren
16-8-2018 Picnic overweegt eigen maaltijdbox
16-8-2018 Canadese drogist start met versproducten