Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Duitse bio-markt blijft gestaag doorstijgen

Duitsland is de grootste markt voor biologische voeding binnen Europa. Duitse consumenten hebben een groeiend vertrouwen in de kwaliteit van biologische producten. Reden voor de verdere stabiele groei van de Duitse bio-markt zijn onder meer de angst voor voedselvergiftigingen en schandalen binnen de voedingsindustrie.

De Nederlandse en Duitse bio-markt onderscheiden zich op veel gebieden duidelijk van elkaar. Zo staan voor de Nederlandse bio-consument smaak en gemak centraal. De Duitse consument daarentegen hecht zeer veel waarde aan het aspect gezondheid en koopt veelal uit overtuiging biologische voeding.

De supermarkt is in Duitsland met 35% het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische voeding. In Nederland is dat 45%. In Duitsland volgt daarna de speciaalzaak met 25%. In Nederland is dat ruim 35%. Het grote verschil ligt bij de discounters. In Duitsland wordt 20% van de biologische voeding in Duitsland via discounters als Aldi en Lidl verkocht.

Nederland mist een winkelformule die een tussenpositie inneemt tussen de bijna 100% biologische speciaalzaak en de 3% bio-supermarkt. In Duitsland neemt de formule Tegut een dergelijke positie in. Deze formule wordt overigens in januari overgenomen door het Zwitserse Migros. De marktleider van de Zwitserse retail heeft als doel om in het buitenland verder te groeien. De Duitse levensmiddelenhandel groeit sneller dan de Zwitserse.

bron: Voedingsindustrie, november 2012

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018