Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




verarmde bodems toenemende internationale zorg

Europese retail stapt in ‘Save Our Soils’ campagne

Na CO2-voetafdruk en fairtrade zou het redden en herstellen van bodems wel eens de volgende duurzaamheidstrend kunnen worden in de Europese supermarkten. Op 5 December, Wereldbodemdag, lanceerde Nature & More een bewustzijnscampagne over bodemverarming in aansluiting op de WWF en de FAO, de Food and Agriculture Organization van de VN. De Nature & More Save Our Soils campagne (www.saveoursoils.com) daagt consumenten uit om guerrilla-farmers te worden en voor biologisch eten te kiezen. Nature & More werkt samen met diverse Europese partners en retailers om de boodschap op het grote publiek over te brengen.



'Als we de basis van onze voedselproductie en onze ecosystemen - dat is de grond - niet beschermen, krijgen we in de nabije toekomst een enorm probleem', zegt Alexander Müller, Assistant Director-General van de FAO. Publicaties van de VN en de Europese Commissie geven aan dat elke minuut het equivalent van 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond verloren gaat, voornamelijk ten gevolge van niet-duurzame landbouwmethoden. Als gevolg daarvan verliezen we als mensheid 10 miljoen hectare vruchtbare grond per jaar. Inmiddels is ¼ van alle bodems wereldwijd sterk verarmd, volgens wetenschappers.

De Save Our Soils campagne loopt van december 2012 tot december 2017, het Internationale Jaar van de Bodem. De campagne wijst op biologische landbouw als een belangrijke "soilution" en moedigt consumenten aan om biologisch eten te kopen en actief te worden als stadslandbouwer of "guerrilla farmer". Marc Swilling, professor Duurzame Ontwikkeling aan de Stellenbosch Universiteit in Zuid-Afrika, ondersteunt de claim dat biologische landbouw een belangrijke sleutel is tot de oplossing: "Onze planeet telt op dit moment 720 miljoen hectare licht verarmde grond, die makkelijk hersteld kan worden door duurzame en agro-ecologische landbouwtechnieken te gebruiken."

Volkert Engelsman, oprichter van Nature & More en initiator van de Save Our Soils campagne, legt uit waarom de campagne zich vooral richt op consumenten en niet zozeer op instellingen: 'Consumentenbeslissingen kunnen de wereld veranderen. Elke keer als je geld uitgeeft, breng je een stem uit op de wereld waar je naar streeft. We merken dat de link tussen gezond eten en gezonde bodems voor de meeste consumenten vanzelfsprekend is. Levende bodems zijn niet alleen de basis van onze voedselproductie, maar van onze beschaving in het algemeen. De toestand van onze bodems heeft invloed op alle andere aspecten van duurzaamheid: klimaatverandering, ziekten en plagen in de landbouw, de voedingswaarde van ons eten en nog veel meer. We zijn dus blij dat onze retailpartners enthousiast zijn en dit belangrijke thema willen aanpakken.'

Nature & More (www.natureandmore.com) is een internationaal ‘trace & tell’ systeem voor biologische voeding. Het maakt gebruik van een integraal duurzaamheidsmodel, de duurzaamheidsbloem, om de prestaties van biologische telers te monitoren, managen and communiceren. De duurzaamheidsbloem is in 2009 ontwikkeld door een internationale denktank van pioniers en grote ondernemers uit de biologische sector.

Voor meer informatie:



Publicatiedatum: 7-12-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Daisy Girl best verkochte bio-appelmerk in de VS
21-9-2017 Chinese Fuji appelen weer op de markt
20-9-2017 "Respect voor milieu voorwaarde voor succes op Noord-Europese markt"
20-9-2017 Poolse Bio Planet ziet omzet in augustus met 7% groeien
18-9-2017 Zwitserland: veel vraag naar bio-kruiden deze zomer
15-9-2017 Ook Aldi en Lidl achter convenant voor meer resistente bio-aardappelrassen
15-9-2017 Peter van der Schoot nieuwe voorzitter Comité Bio GroentenFruitHuis
12-9-2017 Meer dan 6.000 biologische producten bij Alnatura
11-9-2017 Duitsers geven meer geld uit aan bio
8-9-2017 Liquidseal nu ook te gebruiken op biologisch fruit
7-9-2017 Afzet biologische fruit in VS +12%
6-9-2017 "Bio-consument gaat af op onderbuikgevoelens"
6-9-2017 "Kwestie van er gelikt uitzien of gelikt willen worden"
6-9-2017 VS: AGF verkoop valt tegen - biologisch verdubbeld
4-9-2017 "In 30 jaar nog nooit een product geschrapt"
4-9-2017 Veilige bio-import uit derde wereldlanden met TRACES
1-9-2017 Bio steeds vaker de norm
1-9-2017 Zweedse importeur koopt alleen biologische gember in
1-9-2017 Frankrijk: "Buitensporige" marges op biologische groenten en fruit
31-8-2017 Bio-appel Natyra opvallend lang houdbaar