Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

verarmde bodems toenemende internationale zorg

Europese retail stapt in ‘Save Our Soils’ campagne

Na CO2-voetafdruk en fairtrade zou het redden en herstellen van bodems wel eens de volgende duurzaamheidstrend kunnen worden in de Europese supermarkten. Op 5 December, Wereldbodemdag, lanceerde Nature & More een bewustzijnscampagne over bodemverarming in aansluiting op de WWF en de FAO, de Food and Agriculture Organization van de VN. De Nature & More Save Our Soils campagne (www.saveoursoils.com) daagt consumenten uit om guerrilla-farmers te worden en voor biologisch eten te kiezen. Nature & More werkt samen met diverse Europese partners en retailers om de boodschap op het grote publiek over te brengen.



'Als we de basis van onze voedselproductie en onze ecosystemen - dat is de grond - niet beschermen, krijgen we in de nabije toekomst een enorm probleem', zegt Alexander Müller, Assistant Director-General van de FAO. Publicaties van de VN en de Europese Commissie geven aan dat elke minuut het equivalent van 30 voetbalvelden aan vruchtbare grond verloren gaat, voornamelijk ten gevolge van niet-duurzame landbouwmethoden. Als gevolg daarvan verliezen we als mensheid 10 miljoen hectare vruchtbare grond per jaar. Inmiddels is ¼ van alle bodems wereldwijd sterk verarmd, volgens wetenschappers.

De Save Our Soils campagne loopt van december 2012 tot december 2017, het Internationale Jaar van de Bodem. De campagne wijst op biologische landbouw als een belangrijke "soilution" en moedigt consumenten aan om biologisch eten te kopen en actief te worden als stadslandbouwer of "guerrilla farmer". Marc Swilling, professor Duurzame Ontwikkeling aan de Stellenbosch Universiteit in Zuid-Afrika, ondersteunt de claim dat biologische landbouw een belangrijke sleutel is tot de oplossing: "Onze planeet telt op dit moment 720 miljoen hectare licht verarmde grond, die makkelijk hersteld kan worden door duurzame en agro-ecologische landbouwtechnieken te gebruiken."

Volkert Engelsman, oprichter van Nature & More en initiator van de Save Our Soils campagne, legt uit waarom de campagne zich vooral richt op consumenten en niet zozeer op instellingen: 'Consumentenbeslissingen kunnen de wereld veranderen. Elke keer als je geld uitgeeft, breng je een stem uit op de wereld waar je naar streeft. We merken dat de link tussen gezond eten en gezonde bodems voor de meeste consumenten vanzelfsprekend is. Levende bodems zijn niet alleen de basis van onze voedselproductie, maar van onze beschaving in het algemeen. De toestand van onze bodems heeft invloed op alle andere aspecten van duurzaamheid: klimaatverandering, ziekten en plagen in de landbouw, de voedingswaarde van ons eten en nog veel meer. We zijn dus blij dat onze retailpartners enthousiast zijn en dit belangrijke thema willen aanpakken.'

Nature & More (www.natureandmore.com) is een internationaal ‘trace & tell’ systeem voor biologische voeding. Het maakt gebruik van een integraal duurzaamheidsmodel, de duurzaamheidsbloem, om de prestaties van biologische telers te monitoren, managen and communiceren. De duurzaamheidsbloem is in 2009 ontwikkeld door een internationale denktank van pioniers en grote ondernemers uit de biologische sector.

Voor meer informatie:



Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


"Nou nou "Pietje." Met zo''n grote mond en zo''n duidelijke stellinginname ben je vast ook wel zo moedig om eens langs te gaan in Waddinxveen bij Eosta om te horen hoe het echt zit. Nee, ik werk er niet maar ken het bedrijf van binnen en van buiten. Ja,...het is ook een marketingtool denk ik, maar wel vanuit het hart. Praat eens met ze. Je zal er dan achter komen dat het geen "biologisch gekeutel" is maar een echt bedrijf met een visie. Misschien blijf je bij je mening, maar geef het eens een kans en ga het gesprek eens met ze aan."
Liever anoniem, Poeldijk - 2012/12/07 13:37:26.000


"Oplichters! Denken alleen aan zichzelf.
Vergeten de wereldbevolkingsgroei en draaien de wereldklok niet vooruit, maar eerder achteruit met grote hongersnood tot gevolg! Je zal de meest moderne technieken aan moeten spreken om alle monden te kunnen blijven voeden! Heel belangrijk daarbij is voedselveiligheid en dat is iets heel anders dan biologisch " gekeutel" !"
Pietje platzak, Westland - 2012/12/07 13:17:45.000



© UienNieuws.nl 2018