Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ambitie: landelijke dekking

Willem & Drees: Koop lokaal product!

De afstand in de keten wordt gevoelsmatig alsmaar groter, constateerden Willem Treep en Drees Peter van den Bosch een paar jaar geleden. De consument weet niet meer waar zijn aardappelen, groenten en fruit vandaan komen. De teler weet niet meer voor wie hij teelt. Wat kunnen wij er aan bijdragen vanuit een gevoel van maatschappelijke zingeving om die afstand kleiner te maken? Dat was de vraag die de twee oud-medewerkers van Unilever zich stelden.

Het antwoord op die vraag vertaalde zich in de oprichting van Willem & Drees, het bedrijf dat zich opwerpt om de ‘boer’ uit de buurt – of liever gezegd: diens producten – naar de winkels in de buurt te brengen. Met als onderliggende boodschap: koop lokaal of op zijn minst regionaal. En inherent daaraan: eet met de seizoenen mee.

Drie jaar na oprichting krijgt dat merk steeds vastere voet aan Nederlandse bodem. Inmiddels liggen de producten van Willem & Drees bij zo’n 180 supermarkten, geconcentreerd in een brede strook dwars door Nederland en bij een groeiend aantal cateraars. Producten die zijn te herkennen aan het overkoepelende label ‘Willem & Drees’; maar vooral ook aan het feit dat de naam en vaak zelfs ook de foto van de teler uit de buurt op de verpakking staan.

“Wij willen het bewustzijn en de onderlinge verbondenheid terugbrengen in de keten”, vertelt Drees Peter van den Bosch. “Wij willen de consument meegeven dat die producten uit de eigen buurt zo veel lekkerder en zo veel gezonder zijn dan producten van ver weg, al is het alleen al vanwege de kleinere ‘voetafdruk’ van deze producten.”

Heb je een tip voor de sector?

“Doe mee. Want door te communiceren waar je mee bezig bent en wat je bezig houdt, houd je elkaar een spiegel voor. Dat helpt je bij het maken van strategische beslissingen. Bovendien zit je dankzij de sociale media bovenop het nieuws. Je bent als eerste van alle ontwikkelingen in jouw vakgebied op de hoogte.”

‘De teler bepaalt de prijs’

De rol van Willem & Drees in de keten is die van intermediair. Zij onderhandelt namens lokale telers met supermarkten voor wie een individuele boer uit efficiency overwegingen geen partij is. “Wij zijn geen afzetcoöperatie. Wij nemen af wat we verkopen. Dat zijn niet altijd grote volumes, maar daar staat tegenover dat de teler zelf mee de prijs bepaalt die zijn product in de winkel mag kosten. Daarmee is hij verzekerd van een eerlijke prijs.”

Is de consument ook bereid die meerprijs te betalen?

"Ja", stelt Van den Bosch: “Wij hebben het gevoel dat een groeiende groep mensen meer aandacht aan het eten besteedt. Dat doen ze niet elke dag, maar bijvoorbeeld een of twee dagen per week. Die groep moet zich door onze formule aangesproken voelen. Producten van dichtbij. Lekker, verantwoord. Producten die je de bevestiging geven dat je goed bezig bent.”

Die beleving komt ook tot uiting in het assortiment. Naast een basisassortiment van
gangbare groenten, fruit en aardappelen, liggen op de dagen voor het weekend – de dagen dat er gemiddeld meer tijd wordt besteed in de keuken – ook producten als regenboogpeen en romanesco in de schappen.

Ambitie: landelijke dekking
Nu nog beperkt de reikwijdte van Willem & Drees zich tot het midden van het land. De overtuiging dat steeds meer Nederlanders genegen zullen zijn producten uit de buurt te kopen, sterkt de ambitie om landelijke dekking te krijgen. “Of daar nog een specifieke rol voor de ui in is weggelegd? Op dit moment draait de ui als 1 kilo verpakking prima mee in het assortiment, maar meer ook niet. Ja, ik denk zeker dat er nog wel kansen liggen voor uien, maar niet als we die in een netje blijven aanbieden.”

“De Nederlandse consument winkelt heel bewust: als hij voor de schappen staat, zoekt hij naar het goedkoopste product. Als ons product hetzelfde wordt aangeboden als in het reguliere assortiment, dan legt ons product het af. We moeten ons in de presentatie zien te onderscheiden met de beperkte middelen die we hebben. Daar ligt de uitdaging. Eentje die we heel graag aangaan.”

Bron: Uien Magazine, De Groot & Slot
Publicatiedatum: