Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

"Onze klant wordt voor, tijdens en na de koop begeleid"

FAM biedt wereldwijd totaaloplossingen in snijmachines

Tholen - Met meer dan 50 jaar ervaring in het ontwikkelen en produceren van snijmachines voor de voedingsindustrie is FAM uitgegroeid tot marktleider in Europa. In 1945 werd machinefabriek F&V (Franck & Van Remoortere) opgericht en in 1980 werd deze naam veranderd in FAM. Strategic Business Development Manager Guy Baeten, Marketingmanager Marc De Peuter en Salesmanager Benelux Niels Van Laer vertellen over de geschiedenis, de groei en de huidige activiteiten van FAM.



Versverwerking

"Eerst concentreerde ons bedrijf op de conservenindustrie", vertelt Guy. "Daarna kwam de diepvriesindustrie en momenteel zijn we in het tijdperk van de versverwerking. Onze activiteit is het ontwikkelen, produceren en verkopen van industriële snijmachines voor voedingswaren. FAM is onderdeel van de Hifferman-groep en hun zusterbedrijf is messenfabrikant Stumabo. FAM beperkt zich tot het specialiseren in snijden en Stumabo maakt de messen. Er is een nauwe samenwerking tussen deze bedrijven. De kwaliteit van het mes is van enorme invloed op het eindresultaat van de snijmachine. Wij hebben deze gebundelde kennis in huis en zorgen ervoor dat er voor elke klant een oplossing op maat wordt geboden. Van te voren worden de machines uitgebreid getest op onze speciale testlocatie in Kontich. Daarnaast houden we wereldwijd actuele informatie uit de sectoren nauwlettend in de gaten om voorbereid te zijn op nieuwe trends. We leveren een TCP, een Total Care Program, waarbij de klant voor, tijdens en na de koop wordt begeleid. Ook op het gebied van opleidingen en trainingen."



Wereldwijd actief

Marc geeft aan dat het grootste deel van de omzet in het buitenland wordt behaald. "We zijn een exportgericht bedrijf en zijn aanwezig in heel Europa. Ook in Amerika, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland heeft FAM haar afnemers. Klanten in ruim 70 landen maken wereldwijd gebruik van meer dan 4.500 snijmachines. Onze kopers zijn ingedeeld in vier categorieën: kaas, vlees, seafood en AGF." Volgens hem is het van groot belang dat ze actief zijn in verschillende landen. "Zo spreid je de risico's en hebben we overal onze expertise dichtbij."


Een deel van het FAM-team

Een belangrijke ontwikkeling in deze markt is volgens Marc de vraag naar nieuwere vormen van gesneden product en speelt convenience de hoofdrol. "Onze klanten willen zich blijven onderscheiden van hun concurrenten en vragen dus telkens nieuwe snijvormen. Een ander aspect die afnemers belangrijk vinden is ruimtebesparing. Een machine moet eigenlijk zo weinig mogelijk plaats in nemen. Daarom is ons gamma ruim genoeg om voor elke situatie een efficiënte oplossing te bieden. Ons cliënteel is dagdagelijks met deze machines bezig en wil dat alles snel wordt verwerkt. Ook snel reinigen, hygiëne en voedselveiligheid van de machines staat tegenwoordig, na de verschillende voedselschandalen in de sector, hoog in het vaandel. We bereiden ons momenteel voor op een nieuwe generatie machines, waarbij reinigingsmethodieken centraal staan. Op alle wensen van onze klanten spelen wij flexibel in en zoeken een totaaloplossing."


 
"Elk project wordt opgeslagen in onze database", vertelt Niels. "Van bij het begin van het project maken wij een compleet bestand inclusief uitleg en foto's. Dit kan door onze agenten over de hele wereld worden bekeken en gedeeld. Projecten die al gerealiseerd zijn, kunnen hierdoor sneller nogmaals worden uitgevoerd bij een andere klant. Vaak is een bepaalde toepassing of ontwerp al, zeker voor een deel, gerealiseerd en kunnen we dus nogmaals gebruiken. Ook kunnen we de oplossing al aan de klant laten zien. Een voorbeeld is het feit dat de laatste jaren steeds meer vraag is naar snijmachines voor diverse exotische fruitsoorten. Deze machine was al eerder gemaakt in India en konden we dus als voorbeeld gebruiken. Het testrapport wat we aan de klant laten zien is gevuld met de meest belangrijke informatie en diverse toepassingsmogelijkheden."



In 2013 gaat FAM nog verder uitbreiden. Er wordt zo'n 5.000 m2 toegevoegd aan bestaande gebouwen, een Customer en R&D-center. Ondanks de crisistijden is het bedrijf gegroeid. "Door onze groei en ontwikkelingen in de markt moeten we wel investeren. We blijven geloven in de toekomst", besluiten de heren.

Voor meer informatie:
FAM
Marc de Peuter
Neerveld 2
2550 Kontich - België
t. +32 3 450 92 20
f. +32 3 450 92 50
info@fam.be
www.fam.be

Publicatiedatum :
Author:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018