De grootste fabels over voeding en gezondheid

Voor veel mensen is gezond eten belangrijk. Maar hoe weet je nou wat gezond eten is? Wonderdiëten, gezondheidsgoeroes, bestsellers van medici en supersterren, zelfs je ouders en vrienden: ze beweren allemaal iets anders. Hoe zit het nou echt met voeding en gezondheid?

Het Voedingscentrum heeft een aantal hardnekkige fabels over gezondheid en voeding verzameld en voorgelegd aan een brede groep Nederlanders. En we vertellen hoe het echt zit. De drie meest opmerkelijke resultaten uit het onderzoek:

Fabel: Groene thee is gezonder dan zwarte thee.

Bijna driekwart van de Nederlanders (73%) gelooft dat groene thee gezonder is dan zwarte thee.
Uitleg: Groene thee zou gezonder zijn vanwege de antioxidanten die zouden beschermen tegen kanker. Maar dat is niet waar. Zwarte thee bevat net zoveel antioxidanten als de groene variant, alleen de samenstelling verschilt. Daarbij zijn er geen onderzoeken die laten zien dat de gezondheid duidelijk verbetert na het drinken van groene thee. Groene thee bevalt wel wat minder theïne (een vorm van cafeïne) dan zwarte thee, maar ook van zwarte thee krijg je niet snel te veel binnen.

Fabel: Groente uit pot of blik bevat veel minder voedingsstoffen dan verse groente

Bijna een derde van de Nederlanders (28%) denkt dat in groente uit pot of blik veel minder voedingsstoffen zitten dan in verse groenten. Meer dan de helft van de jongeren tot 29 jaar (52%) gelooft in dit misverstand.
Uitleg: Het verschil in voedingsstoffen uit verse groente of pot of blik is minimaal. Soms wordt aan groente uit pot of blik wel zout of suiker toegevoegd, maar qua vitamines of mineralen is er nauwelijks verschil. Groente uit pot of blik is dus ook een goede keuze.

Fabel: Hoe donkerder het brood hoe meer vezels

Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) gelooft dat donkerder brood meer vezels bevat dan brood dat lichter is van kleur. Vooral mensen die aangeven niet te letten op gezonde voeding geloven dit (70%).
Uitleg: Het donkerste brood is niet automatisch de gezondste keus. De bruine kleur kan komen van gebrande mout die als kleurstof is toegevoegd. Volkorenbrood bevat de meeste vezels, meer dan wit brood of bruin brood.

Gevarieerd eten en bewegen, dat is de truc

Hoe weet je nou hoe je gezond moet eten? De Schijf van Vijf helpt met een set van basisregels. Het is geen dieet dat je vertelt wat je wel en niet moet eten, maar een leidraad.
Er zijn 5 vakken, waarin voedingsmiddelen staan die je iedere dag nodig hebt zoals vitamines en vezels (uit groente en fruit), koolhydraten (uit aardappelen, brood, pasta, rijst), eiwitten (uit zuivel, vlees, vis, eieren, vleesvervangers), vet (uit margarine, halvarine, olie) en vocht (uit water).
Ook zijn er 5 richtlijnen: Eet gevarieerd, eet niet te veel en beweeg, eet minder verzadigd vet, eet veel groente, fruit en brood en de laatste: ga veilig met je voedsel om.

Over het onderzoek

Ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder deden mee aan het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Het gaat om een representatieve steekproef, waaraan vrouwen en mannen van verschillende leeftijden, opleidingsniveaus en regio’s meededen. Zij kregen 10 stellingen voorgelegd over voeding en gezondheid waarop ze konden reageren met ‘eens’ en ‘oneens’.


Bron: voedingscentrum

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018