ALDI 40 jaar in Nederland; 100 jaar in Duitsland
Oprichting
De geschiedenis van ALDI begint in 1913 als de vader van de twee huidige oprichters - Karl en Theo Albrecht- een handel met bakwaren start. Moeder Anna opent in 1914 met haar twee zonen hun eerste winkel. In 1945 nemen beide zonen het bedrijf over. Drie jaar later beginnen ze met de uitbreiding van filialen en zetten daarbij een consequent concept neer dat tot op de dag van vandaag actueel is.
De naam ALDI komt voort uit Albrecht Discount. Het bedrijf groeit snel en in 1954 beschikt ALDI over een filialennetwerk van 77 verkooppunten in Duitsland. Na jaren bediening in de winkels, was de eerste zelfbedieningswinkel een feit. Een jaar later zijn er 100 filialen in Noord Rijnland-Westfalen. In 1961 vindt een belangrijke gebeurtenis plaats: de broers Albrecht verdelen het gebied en ALDI Nord en ALDI Sud zijn geboren. ALDI Nord vestigde zich in 1973 in Nederland.
Populair assortiment - al 40 jaar
ALDI voert in Nederland ca. 900 artikelen. ALDI heeft momenteel voornamelijk eigen merkproducten die al 40 jaar een succes zijn, zoals de koffie: Markus Koffie, de thee: Westminster, de wasmiddelen: UNA, chocolade: Château. Ondanks het beperkte assortiment voldoet ALDI aan de wensen van de klanten. Dagelijks worden de meest verse producten aangeleverd: groenten, fruit, brood, en vlees. Maar ook diepgevroren producten, gerookte zalm, garnalen, de wijnen, toetjes en chocolade zijn vandaag de dag erg populair bij klanten.
Erkenning van kwaliteit
Ook in Nederland heeft het ALDI assortiment regelmatig prijzen of kwaliteitsgaranties als “Beste Koop” van de Consumentenbond ontvangen, zoals het mager gehakt in maart 2013, de roomboter speculaas afgelopen december en de beste prijs-kwaliteitverhouding van fruit in de Consumentengids van juli/augustus 2012. Consumentenprogramma Radar gaf het predicaat “Best getest” aan de roombrie en Kassa vond recent de Gerookte Noorse Zalm “Best getest”. Editie NL testte de Turkse Knoflooksaus als beste in mei 2013. Resultaten waar ALDI trots op is.
Toekomst
ALDI optimaliseert continue haar formule met onder meer nieuwe artikelen, het gebruik van aansprekende verpakkingen, een overzichtelijke wekelijkse klantenfolder en een toegankelijke website. Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. Zo zijn er meer producten MSC en UTZ-gecertificeerd en zijn er meer biologische producten (Mama Natuur) te vinden in het assortiment.
Ook de veranderde beeldende winkeluitstraling is één van de belangrijke elementen om het bedrijf klaar voor de toekomst te maken. De komende jaren worden er vaker filialen geopend met een nieuw lichtconcept, fris kleurgebruik en bredere gangpaden. We merken dat dit in hoge mate wordt gewaardeerd door onze klanten. Deze nieuwe en moderne winkels worden op aantrekkelijke locaties geopend. Ook krijgen alle medewerkers binnenkort nieuwe bedrijfskleding. ALDI is klaar voor het komende decennium!
ALDI in Nederland
ALDI is Nederland opgericht in 1973 en bestaat dit jaar 40 jaar. In Nederland heeft ALDI meer dan 500 filialen die verdeeld over Nederland door negen distributiecentra worden bevoorraad. Bij ALDI werken in Nederland vele duizenden medewerkers die dagelijks met elkaar voor het beste resultaat gaan: klanten kwalitatief hoogstaande producten bieden voor een lage prijs. ALDI Duitsland viert dit jaar haar 100e verjaardag. Zie voor meer informatie: www.aldi.nl