Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Gezondheid

Klik hier om je aan te melden voor de dagelijkse nieuwsbrief





Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Uien versterken het immuunsysteem

De wintertijd is verkoudheidstijd. Deze virusziekte is simpelweg te bestrijden met winterse groenten, zoals uien, broccoli, boerenkool enz. Het zijn echte wonder wapens. Bijvoorbeeld, zo hebben onderzoekers aan de Harvard University ontdekt dat in de bol van de ui 80 stoffen zijn aangetroffen die het immuunsysteem versterken. Deze kunnen 65 verschillende besmettelijke bacteriën doden of minstens hun werking indammen. De ui als plantaardig antibioticum mag dan ook in rauwe toestand in geen enkele salade ontbreken. Ook het gebruik in soepen en als aparte groentenbijlage is de ui zeer aan te bevelen, zeggen de onderzoekers

Rode uien het krachtigst tegen griep

Soms werkt een griepprik, soms ook niet. Als u meer kans wilt hebben deze winter goed door te komen moet u meer appels, bosbessen broccoli, spinazie, sla en uien eten. Die bevatten allemaal quercetine, een krachtige antioxidant die de kans op griep bij muizen aanzienlijk verminderde.  Onderzoek brengt de consumptie van veel quercetine ook in verband met verminderde kans op verkoudheid, aldus Mark Davis, onderzoeker aan de universiteit van South Carolina.

Zijn strategie ter voorkoming van virussen omvat (naast het mijden van zieke mensen en vaak handen wassen) het eten van veel quercetinerijk voedsel. Rode uien zijn het best, zegt hij. Ze bevatten vier maal zoveel quercetine als de meeste andere producten. Eet ze rauw of gebakken. Na bereiding van het voedsel kan quercetine makkelijker worden opgenomen. 

Bron: Readers Digest