Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volop AGF en andere delicatessen voor een ware smaaksensatie

Spectaculaire opening Markthal Rotterdam

Tholen - Op 1 oktober opende Koningin Maxima de Markthal in Rotterdam de eerste overdekte versmarkthal in Nederland. Het was een drukte van belang binnen en buiten het gebouw. Maxima werd bij binnenkomst welkom geheten door alle aanwezigen met het lied 'Dat kan alleen in Rotterdam'.



Na de openingsceremonie, waarbij diverse producten op een enorme weegschaal werden gelegd, waaronder een grote pompoen van Rungis, was er tijd voor entertainment.



Diverse optredens zorgden voor een sfeervolle opening van de nieuwe smaakattractie in Rotterdam. Eén van de unieke zaken aan de hal is de combinatie van het marktleven en het wonen. Burgemeester Aboutaleb was ook aanwezig en hij gaf aan dat deze Markthal heel bijzonder is voor Rotterdam. "Zelf ben ik ook regelmatig op de markt te vinden om mijn boodschappen te doen. De burgemeester van Rotterdam moet op de markt te zien zijn", vond hij.


Volop groenten en fruit aanwezig

Blikvanger
De markthal is ontworpen door architect Winy Maas en ontwikkeld door Provast. Het is de eerste overdekte versmarkthal in Nederland, geïnspireerd op versmarkten in wereldsteden zoals Stockholm, Barcelona en Valencia. "Het begon allemaal tien jaar geleden, toen kwam er meer aandacht voor gezonde en verse voeding. Het is geen hal, het is een straat. Publiek, dus voor iedereen", vertelt architect Winy.


Buiten stond de Rotterdammers ongeduldig te wachten om de markt voor het eerst te bezoeken

De Markthal zou in totaal ongeveer 175 miljoen euro gekost hebben. Tijdens de opening lag de nadruk vooral op de presentatie van verse producten die in vele soorten aanwezig zijn. De Markthal, in de vorm van een boog met 228 appartementen erin, is een belangrijke blikvanger voor Rotterdam.


Jan van Heijningen van Eminent, Rob Baan (Koppert Cress) en Jos van Mil van de Tommies in het Verstheater Natuurlijk! Hier wordt een diversiteit van AGF gepresenteerd, waaronder diverse tomaten, exoten en de cressen. Natuurlijk! toont de consument op een luchtige manier, de mogelijkheden en toepassingen van groenten en fruit.


Klik hier voor de fotoreportage

Ontdekkingsreis
Smaakliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij de diverse standhouders. Overal in de hal zijn heerlijke geuren te ruiken, van vers gebrande noten tot ambachtelijke brood. In de markthal ga je op ontdekkingsreis naar de verschillende culturen en smaken. Een markt waar boodschappen doen een belevenis is en waar je lekker kunt neerstrijken voor een drankje of een hapje. Er zijn nu ruim 90 kramen, gevuld met de meest uiteenlopende koopwaar uit alle windstreken. Vlees, vis, kaas, AGF, brood en banket en allerlei exotische lekkernijen. Handelaren zijn zeer enthousiast over het concept en staan te popelen om hier hun producten te presenteren, te koken en te verkopen.


Maxima had het duidelijk naar haar zin

Mix van goedkoop en duur

Om half vijf was de markt open voor publiek. Massaal dromden de Rotterdammers naar binnen en reageerden enthousiast op het overweldigende gebouw en het kleurrijke aanbod van producten."

Klik hier voor de fotoreportage


De 'Wereld van de Smaak' is een concept van Ad Berends dat speciaal bedacht is om consumenten te inspireren en transparant te informeren over voeding in het algemeen en groenten en fruit in het bijzonder. De Wereld van de Smaak omvat drie locaties. Op de marktvloer zijn er foodpresentaties waarbij elke week één product de hoofdrol wordt geven. In de eerste week is dat de ClemenGold die in Nederland wordt gepromoot door de groothandels Harrie Goesten, Van Aarle, Van Ravenswaaij en Willem Dijk. Op de foto Angelique Goesten.

Volgens ontwikkelaar Schröder is de doelgroep niet alleen de hogere klasse. "Er is een mix gemaakt van goedkope producten en kwalitatief duurdere waren. Daarmee moet de Markthal toekomstbestendig zijn."


Het paviljoen Vers van de teler. André Paap, bedrijfsleider van het 'Vers van de teler'-paviljoen was tijdens het fotomomentje helaas in gesprek. Op de foto o.a. Peter van Osch directeur Veiling Zaltbommel en Hans Van Luijk van Van Nature. André legt de nadruk op samenwerking in de nieuwe Markthal: "Samen met Coöperatieve veiling Zaltbommel en Telersvereniging Van Nature gaan we het Nederlandse product promoten. Het is voor ons belangrijk om de Nederlandse producten op de Nederlandse markt aan de man te brengen", zei hij eerder in een interview met AGF.nl

www.markthalrotterdam.nl

Wil je weten welke ondernemers er in de markthal staan? Neem dan een kijkje op
www.markthal.nl