AGF-horecaleveranciers: Meer stress, zelfde omzet in Kerstweek
Als populaire AGF-producten deze Kerst noemt hij frisée, groene asperges, bramen en frambozen. "Wat dat betreft is er niet echt veel veranderd ten opzichte van andere jaren." Rik probeert elk jaar weer zijn klanten zover te krijgen tijdig hun kerstbestelling door te geven en ze vervolgens ook van advies te voorzien. "Maar dan heb je altijd nog klanten die 's nachts of op zaterdagavond even sms'en om de prijs van een product te vragen."
Zijn collega Han de Kroon van Horecaservice Kennemerland vertelt dat vooral de specialiteiten deze week goed lopen. "Kapucijners, Soester knolletjes, klaverzuringknol. Daar weten de sterrenrestaurants wel weg mee, al zijn de betere zaken soms ook dicht met Kerst. We leveren wel veertig verschillende aardappelsoorten en die gaan ook vlot weg, net als de zilte aardappels van Texel. Van de Bloemendaalse gele kool hebben we net de laatste verkocht."
Bloemendaalse gele
Ook Han gelooft niet in een extra omzet gedurende de Kerstweek. "Tel je het bij elkaar op, dan is het net een gewone week. Wel hebben wij hier in Haarlem deze week Serious Request, wat resulteert in 100.000 bezoekers per dag in de stad. Met name de erwtensoep en kant-en-klaarmaaltijden gaan daarom hard." Op de vraag of hij het een leuke periode vindt, antwoordt Han: "Geef mij de zomer maar, dan kun je lekker naar het strand. Trouwens, wat mij opvalt is dat de jaarrond strandtenten het nu beter doen dan veel restaurants."
Soester Knollen
Ook vertegenwoordiger Cas van Linden van de Amsterdamse horecaleverancier Buurtjes merkt dat er meer horecazaken dicht zijn met Kerst. "Die tendens zet alleen maar door. Ook wij attenderen de klanten zo vroeg mogelijk over onze openingstijden en daar wordt ook wel rekening mee gehouden. Zitten ze echt omhoog, dan zijn we niet te beroerd om te helpen, maar we moeten wel in de buurt zijn natuurlijk."
Ook Cas merkt dat veel meer mensen met speciale producten gaan werken. "Kardoen, aardperen en ook zoete aardappelen gaan als een dolle. Je merkt toch wel dat groenten en fruit een steeds prominentere rol krijgen op het menu. Er worden hele leuke vegetarische gerechten van groenten gemaakt en ook biologisch product zit nog altijd in de lift."