Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Leon Mol over Global Gap:

"AH: "We vragen telers zelf de risico's in te schatten"

Tholen - Risicobeheersing is gezamenlijke verantwoordelijkheid en een collectieve klus. Dit uitgangspunt wordt volgens Leon de Mol van Albert Heijn steeds belangrijker nu de groei van de wereldbevolking en en technologische innovaties de trends bepalen in de AGF-wereld: "Terwijl de wereldbevolking en zeker de middenklassen in Zuidoost Aziƫ groeien lijken mensen zich meer zorgen te gaan maken over hun gezondheid en duurzaamheid. Door digitalisering kan de klant zich ook steeds vaker en luider laten horen. Mensen willen steeds meer weten over hun voedsel dat in de toekomst overigens steeds schaarser gaat worden."
 
Lokaal
Naast het streven zoveel mogelijk lokaal in te kopen ontkomt de retailer er niet aan om ook van verre bestemmingen in te kopen. En dat brengt uitdagingen met zich mee. Als voorbeeld noemt Leon de inkoop van druiven: "Druiven kennen een kort oogstseizoen en een specifieke teeltlocatie. We gaan dus de wereld rond met de druiven inkoop en we zitten met concurrenten in hetzelfde inkoopgebied. Het is altijd weer een uitdaging om dat rond te krijgen."
 
In het beheersen van die veranderende uitdagingen ziet Leon voor Albert Heijn steeds meer een managing functie: "We zeggen steeds minder vaak hoe we het willen hebben maar eerder waar we naar toe willen en vragen de teler zelf bepaalde risico's in te schatten." Dat betreft volgens Leon niet alleen voedselveiligheid maar ook zaken als fraude: "Om er samen voor te zorgen dat we de keten van begin tot eind kennen en de keten betrouwbaar is. Op die manier weten we zeker dat er achter dat nummertje ook echt een product zit zoals het beschreven is. Want fraude kan zowel een commercieel als een veiligheidsrisico met zich meebrengen."
 


Risicobeheersing
Om risico's te beheersen gaat Albert Heijn van een integrale benadering steeds meer naar een specifieke analyse per product, per afkomst. Ook dat geldt weer voor zowel voedselveiligheid als fraude. Daarnaast is er aandacht voor werkomstandigheden. "Global Gap geeft zekerheid op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid," aldus Leon. "Hetzelfde geldt voor arbeidsomstandigheden. Voor hoog-risicolanden vragen wij een sociale audit. Met die audits kunnen we misstanden voorkomen."
 
In de werkwijze zet Albert Heijn in op transparantie en samenwerken met leveranciers: Wij kennen al onze telers, soms direct en soms via service providers zoals Bakker Barendrecht. Daarom hoeven we niet perse met elke teler aan tafel. We willen echter wel toegang hebben tot data. We hoeven niet meer alles van te voren te zien, maar we willen wel direct toegang tot de juiste gegevens als er iets gebeurt. Ook willen we toe naar een proactievere houding waarbij de teler betrokken wordt bij beslissingen of bepaalde maatregelen al dan niet zinnig zijn. Op deze manier willen we samen toewerken naar een beheersbaar, effectief en efficiƫnt systeem voor de producten die bij de retail in het schap liggen."


Meer informatie:
Albert Heijn
Leon Mol
E: leon.mol@ahold.com