Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Bio-familiebedrijven en heldere prijzen op Fruit Logistica

Tholen - Speciaal voor de biologische sector stippelde Fruit Logistica (3-5 februari in Berlijn) de Organic Route uit. Deze tour loopt langs alle standhouders die bio-producten in het assortiment hebben. De meeste bedrijven zien een toenemende vraag naar bio-producten. Vooral de Duitse markt blijkt voor veel bedrijven een goede afzetmarkt. Ook zien de meesten heil in de Scandinavische markt. Dit wordt bevestigd door Jorg Nielsen van Nothern Greens. Volgens hem groeide de afzet van bio-producten de afgelopen jaren met 40%. "Denemarken besteedt veel aandacht aan de marketing en geeft de bio-producten ook een prominente plaats in de schappen. Dat succes vertaalt zich in het feit dat 20% van de conventionele telers omgeschakeld is naar de teelt van bio-producten."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.



Prijzen
Die omschakeling kent volgens Jasmin Lask van Legros Bio ook een andere kant. "De 'oude' telers van bio-producten moeten zich steeds meer specialiseren om zich te kunnen onderscheiden van de nieuwe generatie telers." Dat is volgens haar niet de enige verandering. Ook de weersomstandigheden eisen steeds meer creativiteit en veerkracht van de telers. Het voordeel is wel weer dat er momenteel hoge prijzen zijn voor biologische producten.

Een ontwikkeling die wat Sander Venema van Mehadrin stuit op het verwachtingspatroon van consumenten. "Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Voor biologische producten verwachten sommige consumenten namelijk dezelfde prijs al voor conventionele producten. Daarnaast drukt de regelgeving de productie. Vooral Lidl is streng wat betreft pesticiden of ziekten."



Ware kosten
Het feit dat Denen wel willen betalen zegt iets over de marketing en de zichtbaarheid van de bio-producten. Eosta is één van de bedrijven die de consumenten helpt begrijpen waar de prijzen van voedsel op gebaseerd zijn. De distributeur van biologische groenten en fruit presenteerde in januari het True Cost of Food initiatief. Deelnemers aan dit initiatief maken de prijzen voor biologisch geteeld voedsel inzichtelijk door de belasting door te berekenen voor verborgen sociale en milieubelasting.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.



Wie daar ook mee aan de slag is gegaan is AgroFair. Het bedrijf importeert de biologisch geteelde bananen uit Peru en zet zich volgens Frank Vermeersch in om de nadruk leggen op het laatste deel van de bedrijfsnaam. "De omgeving van de plantages was bezaaid met plastic afval", aldus Frank. "De telers gebruiken plastic om de bananen te beschermen en de werknemers hadden wat anders aan hun hoofd dan het opruimen van de rommel. Uiteindelijk hebben we de burgemeester en een lokale ondernemer zo ver gekregen om de rommel te gaan recyclen. Het plastic gaat nu naar centrale verzamelpunten om vervolgens in Lima te worden verwerkt tot onder andere tuinslangen."



Beleving
Dichter bij huis vielen vooral de Italianen bedrijven op. Kleine stands bevolkt door enthousiaste families die lokaal vooral groenten als tomaten en fruit appelen en citrus verbouwden en importeerden in de vruchtbare gebieden tussen Sicilië en Bologne. Zij zijn vaak groot in een brede variatie aan één en dezelfde producten als sappen, babyleaf en purees.



Zuid-Amerika
Hoewel de meeste bedrijven een bescheiden deel naar Nederland sturen bleek bij Zuid Amerikaanse bedrijven als Hoyos Garces de Nederlandse markt in de lijst opties te staan. Wellicht geen slecht idee gezien het feit dat bijvoorbeeld Peru volgens Jan Vermeersch één van de beste biotopen heeft voor een succesvolle biologische teelt.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven