Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse retailers geïnteresseerd in extra zoete uien

Uien staan bekend als een groente met een penetrante geur die niet altijd geschikt is voor verse consumptie. Nu is er echter een extra zoete uienvariëteit met een opvallende smaak. Daniel Molina van het in Zaragoza gevestigde bedrijf Jumosol legt uit de Fuentes de Ebro-uien langzaam maar zeker voor een marktrevolutie zorgt.



"De ui met de beschermde oorsprongsbenaming Fuentes de Erbo is een ander soort concept dan wat we allemaal gewend zijn als we aan uien denken. De extra zoete en unieke smaak wordt door iedereen lekker gevonden, zelfs door kinderen. Het watergehalte is zo hoog dat de ui carameliseert als je het simpelweg bakt op een grillplaat," legt Daniel Molina uit.

"Grote Spaanse retailers zoals Mercadona, Grupo Auchan, Carrefour en Condis hebben de extra zoete uien weten te waarderen en zijn er zeker van dat consumenten het verschil in prijs bereid zijn te betalen om van de smaak te kunnen genieten. De retailers, die met dit soort uien werken voeren per jaar hun bestelling verder op, omdat de omzet ervan in de lift zit," zegt Daniel.

Hoewel Fuentes de Ebro-uien de kroon op het werk van Jumosol is met een productieperiode van juli tot december, is het bedrijf in staat het jaar rond een ui te leveren met vrijwel identieke kenmerken. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van eigen teeltbedrijven in Latijns-Amerika.

"Omdat de teelt van extra zoete uien heel erg seizoensgebonden is in onze omgeving, hebben we in andere delen van de wereld gezocht naar lokale variëteiten die aan dezelfde standaarden voldeden als de Fuentes de Ebro-ui. Deze zoektocht bracht ons naar Peru en Chili, waar we het hele proces beheren van zaad tot omzet. Sinds 2003 zijn we in staat om het hele jaar door extra zoete uien aan onze klanten te leveren."

Volgens Daniel Molina zijn de uien niet zo rustiek als de uien van de Grano-variëteit. Het werk in de velden en de opslag zijn meer complex en duurder dan bij conventionele uien. "De prijs van deze ui is drie tot vier keer zo hoog. Als we de ui vergelijken met de Grano of Nederlandse ui, lijkt de prijs misschien hoog, maar we moeten rekening houden met de productiekosten, verliezen en het feit dat alle behandeling van de ui met de hand gebeurt. We hebben echter gemerkt dat consumenten bereid zijn om het verschil in prijzen te betalen. Daarnaast wordt een deel van het succes toegeschreven aan het feit dat de prijzen stabieler zijn in vergelijking met conventionele uien."

"Frankrijk is onze tweede grootste markt, gevolgd door Italië en Engeland. We hebben ook geëxporteerd naar Scandinavië. Onze uitdaging is om dit uienras te blijven promoten onder retailers in Europa en om het succes te herhalen dat we hebben gehad bij de grote Spaanse ketens."


Het Jumosol-team op Fruit Logistica, met rechts Daniel Molina.

Het familiebedrijf Jumosol heeft zich toegelegd op de uiensector. Het aanbod van Jumosol bestaat uit allerlei uienvariëteiten, waaronder geschilde uien en andere verwerkte producten. Het bedrijf is het best bekend als een specialist op het gebied van zoete uien.
Publicatiedatum: