Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Foodarchitect Herman Bessels:

"Voedselveiligheidseisen AGF-gebouwen zullen drastisch gaan toenemen"

Tholen - Ellende door listeria-besmetting. De impact van de zika-epidemie. Voor veel AGF-bedrijven is het wellicht nog ver van hun bed, maar architect Herman Bessels houdt zich er dagelijks mee bezig. "Bosmuisjes kruipen door een gat van vier millimeter en binnen een jaar is de vijfde generatie in een pand vertegenwoordigd. Met ongediertevrij bouwen zijn we in Nederland nog weinig bekend, maar we zullen ermee te maken krijgen doordat de foodeisen steeds strenger worden. Dit vereist een totaal andere manier van denken."



Kennismanager
Bessels richt zich met zijn architecten- en ingenieursbureau uit Twello met name op de food en logistiek. "Eigenlijk kun je ons beter 'kennismanager' noemen, omdat food zoveel nevenaspecten in zich heeft. Wij werken met twaalf man en hebben een enorm netwerk van specialisten in alle deelaspecten, zoals bijvoorbeeld logistiek, reinigbaarheid, hufterproof bouwen, duurzaamheid, etc. Onze visie is dat we niet met generalisten werken, maar juist specifieke deskundigheden aan elkaar knopen, ofwel het managen van kennis. Ook financiële haalbaarheid en rendement moeten niet vergeten worden."

"Het specifieke aan de foodsector is de enorme grilligheid van de markt. Er is geen opdrachtgever die weet waar hij over een jaar staat, laat staan over vijf of tien jaar. Het is morgen bestellen en gisteren leveren. Vorig jaar juli was er een eerste contact tussen ons bureau met een opdrachtgever en vijf maanden later staat er een volledig operationele fabriek van 2.500 m2. Een week heeft 168 uur en dat geeft veel mogelijkheden. Gebouwen moeten zo multifunctioneel mogelijk gerealiseerd worden, zodat ze ook nog te financieren zijn. Dat maakt het vak boeiend, maar ook lastig", vertelt Herman. "Momenteel hebben we een aantal projecten in de AGF-sector, maar nog in een pril stadium en de opdrachtgevers willen er vaak pas ruchtbaarheid aan geven op de dag van opening."
 
Hygiëne van een operatiekamer
De voedselveiligheidseisen ziet Herman zeker niet als een bedreiging, maar vooral als een kans. "Kijk naar wat het wantrouwen in China tegen lokale melk de Nederlandse zuivelsector heeft gebracht. Daar zit een winstmodel in dat zijn weerga niet kent. Als vroeger de lokale voedselleverancier bedorven spullen leverde kregen alleen de inwoners van het dorp buikloop. Nu vliegen producten de hele wereld rond. De basis van hygiënisch bouwen is te zorgen dat er niets geïnfecteerd wordt. De beste desinfectie is voorkomen dat iets geïnfecteerd wordt! Nederland is marktleider food safety en daar is een voedselveilig gebouw integraal onderdeel van. Als je nu al kijkt naar de bedrijfsgebouwen van bepaalde zaadveredelaars, die grenzen qua hygiëne aan een operatiekamer. Die normen komen steeds hoger te liggen en we zitten nog maar aan het begin."

Herman is er dan ook een voorvechter van om nòg strengere scheidingen aan te brengen tussen afdelingen. "Er wordt veel over high care en high risk gesproken, maar nog te vaak hebben fabrieken twee deuren tegen elkaar open staan, terwijl men gelijktijdig een zogenaamde overdruk probeert te creëren. Sleufgoten, achterkanten van TL-buizen en de bovenkant van verdampers zijn vaak bronnen van besmetting, plekken waar ongecontroleerde bacteriegroei plaatsvindt. Wij proberen als een 'terrorist' naar een foodfabriek te kijken, dan krijg je het snelst boven tafel waar je zwakste plekken zitten. Je kunt natuurlijk een perfecte manier vinden om muizen en vliegen te vangen, maar je kunt ook voorkomen dat ze binnenkomen."

Trots uitstralen
Een ander aspect waar Herman Bessels de nadruk op legt bij zijn klanten is om de trots van het bedrijf te laten zien en dat ook uit te stralen. "Wij zetten in op gebouwen met een open structuur, waarin bezoekers goed kunnen zien hoe het bedrijf in elkaar steekt. Bessels heeft prachtige voorbeelden van gebouwen waarbij bezoekers in een 'cockpit' het hele bedrijfsproces kunnen zien, zonder dat de bezoeker direct met het proces in aanraking komt. Verkopen is helpen kopen. Het product dat verkocht wordt moet tenslotte ook emotie meekrijgen. Wij hebben een bezoekers- en inspiratiecentrum gebouwd voor een cateraar die zijn klanten uitnodigt om 's avonds te komen eten. Dat is voor hem de plek waar gefilosofeerd word over de eisen, wensen en ervaringen van de klanten. Dat maakt klanten enthousiast."

De toekomst ziet de architect met vertrouwen tegemoet. "De Nederlandse foodarchitectuur is leidend in de wereld en barst van de innovaties. Zo denken we momenteel na over de mogelijkheden om de koeling via de vloer te laten verlopen. Hierdoor kunnen bedrijven toe met een veel lagere energiehoeveelheid door de enorme koudebuffer die in de vloer wordt opgeslagen. Al met al liggen er nog voldoende uitdagingen in het verschiet. Ons specialisme heeft ons veel werk gebracht. We zijn de crisisjaren goed doorgekomen en hebben onze ervaren medewerkers kunnen behouden. We richten ons daarbij puur op de Nederlandse markt. Drie uur autorijden vinden we voldoende, al zouden we voldoende werk elders kunnen krijgen."

Voor meer informatie:
Bessels architekten & ingenieurs B.V.
Domineestraat 10
7391GG Twello
Tel: 0571 - 27 56 97
www.bessels.com

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven