Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mexico en Brazilië belangrijkste exportmarkten

Goede verwachtingen voor knoflookseizoen Peru

Vorig jaar ging het Peruaanse bedrijf White Lion Foods het derde jaar in van de knoflookproductie. "We zijn nog steeds aan het leren. We proberen ons te verbeteren en meer efficiënt te worden. We zijn bijvoorbeeld met een nieuwe technologie begonnen voor irrigatiesystemen om onze opbrengst te vergroten, die ook in de VS en in Europa wordt gebruikt. Een van onze voordelen is dat onze producten op hooggelegen grond worden geteeld. We willen onze klanten voorzien van knoflook van goede kwaliteit. We willen de beste exporteur van Peruviaanse paarse knoflook blijven," vertelt Gregory Vickers.

"We zijn in staat om ons seizoen te rekken door verschillende variëteiten in verschillende oogstperiodes aan te bieden. Dit jaar begonnen we met de productie van witte knoflook op een areaal van 15 hectare op 150 kilometer van Arequipa. We verwachten dat we kunnen oogsten in september, dus beginnen we met export in oktober," vertelt Gregory. White Lion Foods begin in 2012 met de productie van de paarse Arequipeno-knoflook. "De eerste oogst was in november 2013. Vorig jaar begonnen we met een vroege variëteit genaamd Napuri. Deze variëteit heeft kleinere tenen, een sterkere smaak en is scherp, wat ook een reden is dat hij zo goed ontvangen wordt in Mexico en Colombia. De oogst begint eind juni al."



"We exporteren normaal naar Mexico, Brazilië en Frankrijk. Deze landen zijn goed bekend met gekleurde knoflook en zijn gewend met deze smaken te werken. Het is moeilijk om in China te concurreren, wat ook een belangrijke reden is waarom Mexico en Brazilië onze belangrijkste exportmarkten zijn. De knoflook uit China wordt niet toegestaan in Mexico en Brazilië hanteert hoge belastingtarieven. Hierdoor zijn deze markten interessant voor knoflook uit Peru," zegt Gregory.

"2015 is wat knoflook betreft voor White Lion Foods beter geweest dan verwacht. Net als veel andere telers hebben we last gehad van de hogere temperaturen door El Niño. We hadden hierdoor te maken met een lagere opbrengst. Dit werd echter gecompenseerd met de de hogere prijzen op de markt. Spanje en Mexico hebben ook te maken met tekorten, wat zorgt voor een lager aanbod op de markt. We hebben ook bestellingen gekregen uit andere gebieden, zoals Zuid-Afrika, Australië, de VS en Spanje zelf ondanks dat er in deze landen meer vraag is naar witte knoflook."



Gregory is optimistisch over het komende seizoen. "We zitten met onze paarse knoflook in een goede window. Vorig jaar bijvoorbeeld kwam de concurrentie van Chili en Argentinië op de markt toen we al bijna al onze producten hadden geëxporteerd. Toen wij exporteerden, zat alleen Mexico op de markt. Exporteren naar Spanje zal moeilijk zijn, ook al hebben we wat bestellingen gekregen. Spanje heeft momenteel weinig volumes en exporteert naar de VS. Hierdoor hebben ze minder knoflook op hun lokale markt."

Voor meer informatie: 
Gregory Vickers
White Lion Foods
Av Parra 326 Arequipa – Perú
E: greg@whitelionfoods.com
www.whitelionfoods.com
Publicatiedatum: