Greenpeace wil inzet retail tegen bijensterfte

In Nederland zijn supermarkten het belangrijkste afzetkanaal voor AGF en hebben ze een dominante positie in de voedselketen. Hun handelswijze draagt bij aan de teloorgang van wilde bijen en andere bestuivers door intensieve landbouwmethoden, overmatig gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en te weinig biodiversiteit op de akkers, in de boomgaarden en in de kassen. De gevolgen voor bijen, bestuivers en andere nuttige insecten zijn desastreus. Hoog tijd dat de supermarkten zich inzetten om bijvriendelijke en duurzame landbouw ook in Nederland te bevorderen, aldus milieuorganisatie Greenpeace in het rapport 'Bijensterfte in het schap'.

De Nederlandse supermarkten maken goede sier met biologische producten, maar die maken slechts zo'n 3% uit van de omzet. Het gaat om die andere 97%, waar aanzienlijke stappen kunnen worden gezet. Greenpeace vindt het belangrijk dat de boeren niet de rekening van de broodnodige verduurzaming gepresenteerd krijgen, maar beter worden betaald voor een duurzamer product.

Herman van Bekkem, woordvoerder van Greenpeace: "Supermarkten kunnen hun beleid verbeteren door een aantal schadelijke bestrijdingsmiddelen met voorrang uit hun keten te bannen en te zorgen dat zij geen schade meer aanrichten aan bestuivers, biodiversiteit en milieu. Innovatieve boeren tonen in de praktijk aan dat een duurzame landbouw heel goed mogelijk is en moeten daarvoor eerlijker beloond worden. Zij steken hun nek uit voor de toekomst van ons voedsel. Het zou de supermarkten sieren als ze deze boeren zouden ondersteunen."

Bron: Greenpeace

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven