"Spanje is een strategische partner voor Argentinië, want we verkopen onze producten in verschillende periodes. Het doel is om onze aanwezigheid op de Europese markt te vergroten (productie van 19.000) door meer integratie met de Europese productie. Door samenwerking met Spanje kunnen we onze technische capaciteiten versterken en de ontwikkeling van gezamenlijke strategische plannen uitvoeren om onze producties te verdedigen tegen dumpingpraktijken, vaak gebruikt door China", vervolgt San Martín.
Dit jaar wordt Argentinië geraamd op 9.500 hectare knoflook, 14% meer dan vorig jaar, wat zou moeten resulteren in een lichte stijging van de productiecapaciteit. "Het grootste deel van de stijging komt overeen met rode knoflook, dat bestemd is voor de Braziliaanse markt, die 85% van de Argentijnse productie absorbeert. Dit ras wordt voornamelijk geproduceerd in de provincie Mendoza. De geringe neerslag, samen met de gezondheid van het ecosysteem, maken het gebied ideaal voor de productie van hoogwaardige knoflook. Ook de hoogste concentratie van oplosbare vaste stoffen verzekert een grotere houdbaarheid, waardoor het gebruik van bestrijdingsmiddelen of koeling onnodig," bevestigt hij.
China wordt de laatste jaren geconfronteerd met prijsstijgingen, die dit seizoen leidden tot een daling van productievolumes, wat een positief effect op de prijzen zou moeten hebben. Maar de meest recente statistieken zijn in tegenspraak met deze informatie. "Speculaties over de Chinese markt zijn zorgelijk, want als het waar is dat de Chinese knoflook met mindere prijzen de markt zal betreden, dan heeft Argentinië een beperkte toegang tot andere markten. We zijn ervan overtuigd dat China de belangrijkste bedreiging op knoflookmarkt is, waar de activiteit zwaar wordt gesubsidieerd en dumpingpraktijken vaak voor komen. Medio juli zullen we meer accurate informatie hebben over de situatie", aldus San Martín.