Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Derde AGF-exportproduct van het land

Meer winst voor Nieuw-Zeelandse uiensector

Tijdens het tweedaagse evenement voor duurzame teelt LandWISE werd vorige week een studie naar uien gelanceerd, die de uienteelt in Hawke's Bay moet gaan stimuleren en de winst van de sector moet vergroten. 

Het onderzoeksproject heeft als doel grotere uniformiteit in de uienteelt te brengen. Op dit moment groeit er van alles door elkaar en is de sector versplinterd. Binnen het project krijgen telers bovendien advies over de momenten en manieren waarop ze hun uien het best kunnen oogsten. Er worden onder andere drones en satellietbeelden ingezet om hier een goed beeld van te krijgen. 

De Nieuw-Zeelandse uiensector draait momenteel een goed seizoen. Driekwart van de volumes is verscheept en Michael Ahern, CEO van Onions New Zealand, verwacht een opbrengst die anderhalf keer zo hoog is als vorig jaar. "Dit zou betekenen dat de waarde van de sector stijgt van $81 miljoen naar $125 miljoen en uien hun plaats als derde grootste AGF-exportproduct na kiwi's en hardfruit opnieuw bevestigen. 

Nieuw-Zeeland begon 50 jaar geleden met de uienexport en heeft nu 45 doelmarkten over de hele wereld. Het land is zelfs de belangrijkste leverancier van het Zuidelijk Halfrond van uien aan continentaal Europa. Hawke's Bay is een van de belangrijkste productiegebieden van Nieuw-Zeeland. 

In 2013 ontwikkelde de sector een nieuwe strategie, dat gericht is op productiviteit, de ontwikkeling van exportmarkten, kwaliteit en innovatie. "Het is geweldig om te zien dat onze strategie zich uit begint te betalen," aldus Michael Ahern.

Bron: nzherald.co.nz/ The Country
Publicatiedatum: