Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Robert Stokman (Tolsma):

“Beter overzicht en meer gemak met Tolsma Track & Trace”

Het opbouwen van een "kistenhistorie" was de belangrijkste reden waarom Robert Stokman een Track & Trace systeem wilde. Bij eventuele problemen met quarantaineziektes kan hij verdachte kisten snel lokaliseren. Maar in de dagelijkse praktijk profiteren hij en zijn medewerkers toch vooral van het gemak en het betere overzicht. "Ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf."





Robert was zich al langer aan het oriënteren op Track & Trace systemen maar liep er telkens tegenaan dat ze niet of onvoldoende "hufterproof" waren. "Stickers met barcodes of QR-codes kunnen vuil worden of beschadigen. Dan werkt het systeem niet optimaal." Toen Stokman in 2014 bij Tolsma het systeem met de ingefreesde 'tags' (identificatiechip) tegenkwam, was hij snel om. Het systeem werd in de eerste helft van 2015 geleverd en geïnstalleerd. In de periode van inschuren en sorteren van oogst 2015 heeft Robert 's vaste medewerker Jeroen nog parallel gedraaid met het vertrouwde planbord maar na het sorteren zijn ze helemaal overgestapt op het digitale Track & Trace systeem. Elke kist (Stokman heeft er 4500) heeft twee ingefreesde tags voor identificatie. Alle heftrucks en de kistenwasser hebben een antenne die automatisch registreert welke kisten "in behandeling" zijn. De heftruckchauffeur legt met het touchscreen vast wat de inhoud is van de kisten, bijvoorbeeld ras, telersnummer en maat. Veel van die gegevens kunnen van te voren worden aangemaakt zodat het in de schuur een kwestie van "selecteren en bevestigen" is. Ook de beoogde locatie van partijen in de verschillende bewaarcellen kan van te voren worden vastgelegd.





Tevredenheid overheerst
Een klein jaar na de ingebruikname overheerst de tevredenheid. "Het voorraadbeheer is een stuk eenvoudiger geworden", vertelt Jeroen. "Als ons handelshuis een sorteeropdracht doorgeeft, weet ik met een paar schermaanrakingen waar de betreffende kisten staan of hoeveel we nog gesorteerd op voorraad hebben." Omdat er altijd van elke partij een paar kisten gewogen worden is ook het tonnage vrij nauwkeurig bekend. Een ander voordeel is het geringere aantal handelingen. "In de praktijk is het minder werk dan het bijhouden van een planbord. En het scheelt heel veel wandelingen naar de bewaarcellen om voorraden te zoeken en te controleren." Het systeem blijkt ook heel eenvoudig uit te leggen aan tijdelijke krachten en ook dat is een voordeel.



Twee locaties
Elk Track & Trace systeem is maatwerk en dat is bij Stokman niet anders. De uitdaging was in zijn geval dat het bedrijf twee locaties heeft waar in totaal drie heftrucks rondrijden met kisten van het bedrijf. "Dat heeft Tolsma prima opgelost", vertelt Robert. "Binnen 30 seconden nadat een heftruck op het tweede bedrijf in actie is gekomen kunnen we dat thuis op het beeldscherm zien." Een goed werkende Wifi-verbinding is uiteraard vereist maar als er een keer een storing is, kan het werk gewoon doorgaan. "De mutaties worden bijgehouden op het werkstation op de heftrucks en op onze server", vertelt Robert. "Als de Wifi even uitvalt, worden de gegevens op een later moment automatisch gesynchroniseerd. Het geeft ook een extra veilig gevoel dat de server minimaal één keer per uur contact maakt met Tolsma om de gegevens door te zenden voor een back-up." Om eventuele Wifi-storingen snel op te kunnen lossen, regelt Tolsma de aanleg van het Wifi-netwerk altijd met een lokale aanbieder.





Elke kist één op één volgen
Zoals gezegd was het volgen van de kistenhistorie Robert 's belangrijkste reden voor aanschaf van het systeem. In het pootgoed wordt ook werkelijk elke kist één op één geregistreerd en gevolgd en blijft een kist altijd bij een partij. Voor de andere gewassen gebeurt dat nu nog niet maar Robert is zeker van plan om ook voor de uien en consumptieaardappelen die in kisten gaan, consequent over te stappen op één op één registratie. "Dat moet ook wel als je elke kist wilt kunnen volgen" realiseert hij zich. "Bovendien kan het fouten voorkomen. Het is me wel eens gebeurd dat er per ongeluk een 10-tal kisten uien van A-kwaliteit klaar stond tussen een partij B-kwaliteit. Dat had me bijna geld gekost." Maar meest op de voorgrond staat toch het plezier bij het dagelijks gebruik van het systeem. "Het is Tolsma goed gelukt om ons werk aangenamer te maken."
Publicatiedatum: