De containerrederij alliantie 2M, van Maersk Line en MSC, heeft in mei haar nieuwe vaarschema op de route Europa-Azië bekend gemaakt. De positie van Rotterdam is daarin flink verbeterd met een extra 'first port of call'- en een extra 'last port of call'-positie op de routes met de grootste schepen. Het Havenbedrijf Rotterdam voorziet een forse groei in containervolume van 2M.
Maersk verlaagt tarieven Azië - Europa
Maersk Line deelde haar klanten op dinsdag 19 juli mee dat het maximum vrachttarief van het Verre Oosten naar Europa per 1 augustus zal worden vastgesteld op $1250 per 20-voets container (TEU), een daling van $200 in vergelijking met vorige maand.
Het vastgestelde tarief dat voor alle soorten vracht geldt zal niet per sé aangehouden worden daar de vervoerder vaak gedwongen is om veel lagere tarieven te accepteren, omdat er te veel schepen beschikbaar zijn om goederen te verschepen.
Het lagere tarief werd vastgesteld nadat Maersk Line en 13 concurrenten met antitrust toezichthouders van de EU zijn overeengekomen dat ze hun prijsstelling transparanter zouden maken.
Vorige week bleek uit gegevens van de Shanghai Containerized Freight Index dat de tarieven voor containertransport van Azië naar Noord-Europa met 17 procent gedaald waren tot $776 per TEU.