Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Nieuwste foodtrends in België

Minder vlees eten en biologische producten: twee foodtrends die in veel landen opgang maken, zo in België. Agroberichten Buitenland belicht deze foodtrends nader toe in de context van België.

Meer flexitariërs
'Minder vlees eten steeds meer ingeburgerd'. Het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw (Vilt) kwam onlangs met dit bericht. Vilt baseerde zich op een onderzoek van het marktbureau iVox dat 2.200 Belgen vroeg naar hoe vaak en waarom zij vlees aten. Het Vlaamse dagblad De Standaard besteedde ruim aandacht aan het onderzoek dat werd gedaan in opdracht van het Belgische Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA).

Uit het onderzoek bleek dat 16 procent van de Vlamingen minstens drie keer per week vegetarisch eten. Opvallend is dat amper 2 procent van de Belgen strikt vegetariër of veganist is. Het aantal strikte Belgische vegetariërs is de afgelopen jaren niet beduidend gestegen, maar sinds 2013 is het aantal deeltijds vegetariërs (de zogenoemde flexitariërs) in Vlaanderen wel verdubbeld van 5 procent naar meer dan 10 procent. Het aantal Vlamingen dat dagelijks vlees of vis eet, is met 6 procent gedaald. Daarentegen is in Wallonië vegetarisch eten minder mainstream. Daar is nog geen 6 procent van de bevolking deeltijds vegetariër. Mogelijke reden voor het lager percentage Waalse flexitariërs is de invloed van de Franse eetcultuur, waar vlees nog erg belangrijk is.

Markt biologische producten groeit
Biogarantie is het Belgische keurmerk voor biologische producten en is te vergelijken met het Nederlandse EKO-keurmerk. Dit keurmerk gaat verder dan de wettelijke Europese minimumeisen voor biologische producten en productiemethoden. De Nederlandse organisatie Bionext heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken (EZ) een trendrapport geschreven over de vraag naar biologische producten in België.

Zowel de Vlaamse als de Waalse overheid is actief in het stimuleren van de vraag naar biologische producten. Vlaanderen richt zich met het Strategische Plan Biologische Landbouw 2013-2017 op een sectorgerichte aanpak van de biologische productie en optimalisering van de ketenwerking. De Vlaamse overheid zet zich ook in voor stimulering van de vraag van de consument. De Waalse overheid richt zich op vier onderwerpen: opleiding, borgen van een kwaliteitskader, ontwikkeling en onderzoek, en promotie van biologische producten.

De vraag naar bioproducten zit in België al enkele jaren in de lift en blijkt bovendien crisisbestendig, zo constateert Bionext. Sinds 2009 steeg het marktaandeel van de Belgische biosector elk jaar met gemiddeld 10 procent, terwijl het Europees gemiddelde op 7,5 procent ligt.

De bestedingen aan biologische producten in België groeiden in 2015 naar 514 miljoen euro (+ 18 procent). Circa 90 procent van de Belgische gezinnen koopt wel eens een bioproduct. Slechts 9 procent van deze gezinnen koopt minstens wekelijks bio en staan daarmee in voor 60 procent van alle biobestedingen. Vlamingen kopen veel minder bioproducten dan Walen of Brusselaars.

Qua distributie staat bio volop in de supermarkten, maar er is traditioneel ook een goed ontwikkeld distributienetwerk van gespecialiseerde biologische zaken. De klassieke supermarkt bleef het grootste biokanaal, maar moest terrein afstaan aan de buurtsupermarkt en hard discount. Hard discount is het kleinste, maar wel het sterkst groeiende biokanaal. Hard discount zijn de supermarkten met een klein aanbod aan goedkope producten op een relatief klein winkeloppervlak.

Bron: Agroberichten Buitenland

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven