Lokale producten zijn een trend in Duitsland, maar producenten die hun producten direct verkopen, profiteren echter nauwelijks van deze trend. Deze conclusie kan volgens de Landvolk-Pressedienst uit een marktonderzoek van de Agrarmarkt Informationsgesellschaft (AMI) getrokken worden. De AMI heeft de directe verkoop in de jaren 2012 tot en met 2015 geanalyseerd en hierbij vastgesteld dat het aantal huishoudens dat landbouwproducten direct bij de producent koopt sinds 2012 is gedaald. In 2012 telde de AMI in heel Duitsland nog 10,1 miljoen huishoudens die in boerderijwinkels kochten. Tot 2015 is dit aantal afgenomen naar 9,3 miljoen huishoudens. Het omzetvolume bleef relatief stabiel met 1,3 miljard euro. Alleen in 2013 was er sprake van een lichte groei naar 1,5 miljard euro. Wat betreft de uitgaven op weekmarkten, waar lokale landbouwproducenten eveneens vaak met een stand vertegenwoordigd zijn of handelaren beleveren, is er sprake van vrijwel hetzelfde volume.
Foto: Landvolk
De reden voor het afnemende aantal klanten in boerderijwinkels ziet de AMI in de assortimentsuitbreiding van de levensmiddelenhandel. De levensmiddelenhandel heeft de wens van de klant naar lokale producten opgepakt en aangegrepen en neemt haar regionale leveranciers daarmee een deel van hun eigen omzet af. In eerste instantie maken vooral zogenaamde sporadische klanten gebruik van het aanbod in de levensmiddelenhandel. Zij zien nu eerder af van extra aankopen in boerderijwinkels. Vaste klanten van boerderijwinkels, die daar meer dan twaalf keer per jaar inkopen doen, lieten zich niet zo sterk weglokken door de supermarkten en blijven sterker verbonden met de landbouwproducenten.



Abonneren
Vacatures
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
- Extremen op de uienmarkt besproken tijdens drukbezochte ledenvergadering Comité Ui GroentenFruit Huis
- Wiedrobot houdt uienveld vrij van onkruid
- "De nalevering van uien is vertraagd, omdat in Valencia alles onder water staat"
- Aardappelgroothandel Landjuweel viert 100-jarig jubileum met relaties
- Gejo Grading wint eerste Smart Farming Award
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- "Uienexport deze week in één keer stilgevallen"
- "Het kan alle kanten op met het slot van het uienseizoen"
- Uientelers breken de harde korst
- "Uienexport vertoont nog altijd groei, alleen merk je het niet meer vanwege de toegenomen sorteercapaciteit"
- "Dunne stand uien vraagt extra aandacht bij vervolg teelt"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2020-05-22 ADN stelt protocol op voor '1,5 meter samenleving'
- 2020-05-22 Postcodeloterij deelt 17,5 miljoen aan cadeaukaarten uit, te besteden bij versondernemers
- 2018-08-29 Arco Pieper parkeert winkelwagen definitief
- 2018-08-27 Landwaart vernieuwt groentenschap en -gerechten
- 2018-08-24 Speciaalzaken zijn de dupe van afschaffing dividendbelasting en BTW-verhoging
- 2018-08-24 Groenten & Zo stopt met verkoopstal door aanhoudende diefstallen
- 2018-08-22 Udea introduceert Puur NL zachtfruit
- 2018-08-17 "Wekelijks verkoop ik 50 kisten Delbare"
- 2018-07-20 "Opvallende stijging aantal nieuwe groentespeciaalzaken"
- 2018-07-03 Droogte: Minder producten, meer werk, hogere prijzen
- 2018-06-29 Groentewinkel breidt uit met eetgelegenheid en terras
- 2018-06-01 Marktgroei in peulvruchten en Afrikaanse producten
- 2018-06-01 Omzet korte keten stijgt door betere verkoop boerenmarkt
- 2018-05-30 De Haagse Markt: Oer-Hollands en fruitig exotisch
- 2018-05-18 Nieuwe aardappelpresentatie maakt zelfkeus gemakkelijk
- 2018-04-20 Focus op verleiden en binden van klanten
- 2018-03-21 Groenten en Fruit De Meyer combineert groot- en kleinhandel
- 2018-03-02 800 ambulante AGF'ers in Nederland
- 2018-02-26 “80 procent van de detaillisten heeft het moeilijk”
- 2018-01-18 Curaçao wil minder afhankelijk worden van Venezuela