Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Luc Driessen, area sales manager Asia van Bejo:

"Hybride sjalottenrassen uitkomst voor 200.000 Indonesische telers"

Tholen - Sjalotten als onderwerp tijdens een handelsmissie. Het klinkt misschien niet alledaags, maar tijdens de handelsmissie naar Indonesië onder leiding van minister-president Mark Rutte werd dit alliumgewas uitgebreid besproken. "En terecht", meent Luc Driessen, area sales manager Asia van Bejo. "Een land als Indonesië telt 120.000 hectare sjalotten en 200.000 sjalottentelers. Dat areaal moet groeien om de groei van economie en bevolking een hand te bieden. In een land als Nederland zijn hybride rassen volledig ingebed, maar er zijn nog veel landen waar het percentage hybrides erg laag is. Met onze sjalotten uit zaad kunnen we de productie en kwaliteit een enorme boost geven."



"In Azië is de beschikbare grond erg schaars. Daarom is het noodzakelijk dat de telers meer output van een hectare krijgen. Dat geldt zeker voor de sjalotten in Indonesië. De vraag naar het product is zodanig dat er veel meer lokaal geteeld moet worden, maar doordat het materiaal op de traditionele manier vegetatief vermeerderd wordt (uit plantsjalotjes) - en de grens voor vernieuwend materiaal dicht is - blijft men lokaal in die vicieuze cirkel hangen. Men wil groeien, maar met het huidige materiaal kampt men met een enorme ziektedruk", vervolgt Luc.



"Gelukkig staan de sjalotten hoog op de agenda en hebben ze van de Indonesische overheid net als rijst, aardappelen en pepers de status van strategisch gewas gekregen. Daarom bemoeit de overheid zich er nu mee en zijn we in dialoog met ministers om sjalotten uit zaad te mogen importeren. We hebben in elk geval voldoende bewijs dat we een geschikt ras hebben dat een oplossing biedt om het areaal uit te breiden en de lokale boeren een gezonder en rendabeler gewas te laten telen. Het gaat immers over het inkomen van heel veel boeren", vertelt Luc. "Daarbij vallen er ook in meer Aziatische markten stappen te maken. Ook in landen als Thailand en Vietnam worden grote hoeveelheden geteeld en moeten de telers de transitie naar sjalotten uit zaad nog maken."



"Voor ons ligt er een enorme uitdaging om die 200.000 Indonesische telers te bereiken en ze te overtuigen dat het ook op een andere manier kan, maar daar zijn we ons nu hard voor aan het maken. De Topsector Tuinbouw heeft goed werk verricht in dit dossier en ook de bijdrage van premier Rutte tijdens de missie was erg waardevol", concludeert Luc. "Uiteindelijk stijgt het bevolkingsaantal straks naar 9,5 miljard mensen en is het één van de belangrijkste vragen hoe we die mondjes kunnen voeden. De totale uienconsumptie is tussen 2001 en 2011 met 45% gestegen. Die uien moeten geproduceerd gaan en het is natuurlijk het meest interessant om die teelt dichtbij de consument te organiseren. Daarom zal Bejo tijdens de Horti Asia in Bangkok ook een seminar over allium geven om de lokale teelt een boost te geven."



Luc is als area sales manager Asia verantwoordelijk voor het hele continent. "Ik kom in alle landen, behalve Noord-Korea. We veredelen in vijftig verschillende gewassen en een groot deel hiervan wordt in Azië vermarkt. Met 'oergewassen' als uien, sjalotten, wortelen, kool, broccoli en bieten hebben we op de Aziatische markt een goede marktpositie opgebouwd." Als voorbeeld van een Aziatisch land dat een professionaliseringsslag heeft doorgevoerd, noemt hij China. "Dat is dan geen sjalottenland, maar wel een land met een stijgend percentage hoogwaardige uienteelt. Het is een markt die van de 'low cost competitieve markt' de laatste tien jaar enorm is geprofessionaliseerd en verschoven is naar hybrides. Ik heb daar enorm veel respect voor."

Voor meer informatie:
Luc Driessen
area business manager Asia
Bejo
Tel. +31 (0)226 396 162
Fax +31 (0)226 393 504
Luc.Driessen@bejo.nl
www.bejo.com