Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inkoper Remko Wilms, Waterman Onions:

"Strenge residu-eisen retail zijn geen hype"

De strenge eisen die de retail stelt aan residu van gewasbeschermingsmiddelen op voedingsmiddelen is volgens inkoper Remko Wilms van uienhandelaar Waterman Onions niet een tijdelijk verschijnsel. "Het is zeker geen hype. De invloed van de milieulobby wordt steeds groter en de consument wil bij voorkeur product kopen die geteeld zijn met een minimale inzet van middelen.' Wilms verzorgde deze week een inleiding over residu in de uienteelt tijdens de gewasbeschermingsavond van LTO in Emmeloord, waarover Nieuwe Oogst bericht.

Wilms wijst erop dat de hoge residu-eisen niet alleen bedreigend zijn voor de Nederlandse uienteelt, maar ook juist een mogelijkheid bieden om als sector onderscheidend te zijn in de markt. Waterman Onions in Emmeloord verhandelt op jaarbasis 120.000 ton uien. Daarvan is zo'n 30 procent bestemd voor afzet naar supermarktketens in Nederland, Ierland en Groot-Brittanniƫ.

Strengere eisen
Volgens Wilms streeft de retail uiteindelijk naar residuvrij product. Voor bulkexport gelden nauwelijks strengere eisen met uitzondering van bestemmingen als Indonesiƫ en Panama. Voor mrl's gelden standaard Europese normen. De aangescherpte eisen van de retail voor uien hebben vooral betrekking op de kiemremmer MH en fipronil via gecoat zaad.

'Wij adviseren uientelers om voorafgaand aan de teelt een afzetdoel te bepalen. Als ze aangeven te willen telen voor de retail dan kunnen ze daarmee rekening houden bij de gewasbescherming.' Wilms noemt het certificeren voor GlobalGAP gewenst voor de afzet in supermarkten.

Afzetkanalen
Waterman Onions koopt de uien voor de retail meestal bij een vaste groep telers. 'We hebben weinig problemen tot dusver met partijen die terugkomen vanwege te veel residu. Mocht dat alsnog een keer gebeuren dan gebruiken we deze uien voor andere afzetkanalen.'

Bron: Nieuwe oogst
Publicatiedatum: