De consument kan concreet genomen op drie plekken consumeren: thuis, op locatie of onderweg. Deze drie kanalen zijn sterk in beweging en vloeien steeds meer in elkaar over. Het FoodService Instituut vatte de hoofdconclusies over de consument in deze kanalen samen.
Thuis: van traditie naar technologisch verbonden
Het woord 'thuis' heeft iets in zich van traditie. Thuis als kanaal is echter verre van traditioneel en ontwikkelt zich razendsnel onder invloed van technologische innovaties die ervoor zorgen dat we 24-uur per dag met elkaar zijn verbonden, ons (sterk) laten beïnvloeden door informatie en interactie en steeds hogere verwachtingen hebben als het gaat om beleving en service. Tijdens de crisis troefden foodretailers elkaar af op prijs, maar zagen tevens innovatieve, online (foodservice)concepten het licht. Zij winnen nu terrein, zeker bij de jonge consument. Thuis domineren gemak en genieten als consumptiemotief en staat de routinematige boodschappentrip onder druk.
Onderweg: focus op nieuwe doelgroepen
Eigenlijk is de foodservicemarkt voor de consument onderweg in Nederland piepjong. Afgezien van de traditionele wegrestaurants, kwam de markt pas goed op stoom in de eerste helft van de jaren '90. Anno 2016 vormen consumenten onderweg steeds minder een homogene doelgroep. De stereotype 'blanke snelwegman' is er nog steeds maar zijn marktaandeel krimpt. De onderweg consument van nu is veel meer dan in de jaren '90 een afspiegeling van de samenleving. De belangrijkste 'nieuwe' doelgroepen zijn vrouwen, pensionado's, alleengaanden, scholieren en globetrotters. Onderweg (op locatie) iets nuttigen, biedt flexgemak en is vaak functioneel. Dat maakt het belang van beleving op onderweg locaties niet minder belangrijk.
Op locatie: overzichtelijke beleving
De grillige consument dicteert een foodrevolutie in de horeca. Hij is grillig omdat de wereld turbulent en onzeker is. De onzekere consument zoekt buitenhuis een hedonistische eetbeleving die hem even doet ontsnappen aan de alledaagse realiteit. Hij zoekt steeds iets nieuws dat bij hem past. Dat mist zijn effect op de horeca niet. De eigentijdse consument denkt niet in kanalen. Predicaten als restaurant en lunchroom doen niet ter zake. Eten, drinken, beleven, daar draait het om. De consument schakelt simpel tussen Ikea-restaurant, sterrenzaak, foodfestival en hippe hotelbar. Wel vindt hij herkenbaarheid belangrijk. Hij wil in één oogopslag (op straat of smartphone) weten wat hem wacht. Daarom verdwijnen onduidelijke allemansvriendjes als middenklasse restaurants
Bron: FSIN


Abonneren
Vacatures
- Commercieel Logistiek Medewerker
- Medewerker Marketing & Communicatie
- Assistant Technical Manager
- Inkoop Controller
- QA/QC Administrator
- Support Medewerker
- Loodskantoor Medewerker Verlading
- Trader in Zachtfruit en Exoten
- Installatie- / servicemedewerker interieurbeplanting
- Teeltchef tuinbouw Zuid-Korea
"Tweetende tuinders"
Top 5 - gisteren
- "Dat Duitsland en het Verenigd Koninkrijk in deze tijd nog oude uien hebben is nooit vertoond"
- "Met onze winterui Panther beschik je eind juni al over een kwalitatieve zaaiui waarmee je alle kanten op kunt"
- "Uienhandel en opslag maakt ons een ideale schakel tussen producent en afnemer"
- André Boot (Hazera) in het huwelijksbootje gestapt
- “Wij zien dit jaar een hoge toename van uienvliegschade"
Top 5 - afgelopen week
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
- "Ondanks recordexport is de stemming op de uienmarkt nagenoeg het hele seizoen flauw geweest"
Top 5 - afgelopen maand
- "Redelijke vraag, groot aanbod en zenuwachtige telers op uienmarkt"
- 2.500 bezoekers op Open Dag CZAV/Rusthoeve
- Dripirrigatieproef (15 hectare) dit jaar gecombineerd met fertigatie
- Uit de oude doos: Jonika
- "Onze fabrieksvloer spreekt voor zich: je ziet meteen dat het hier schoon is, ondanks de grote volumes die we verwerken"
Weer
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2020-05-29 "Van het ene uiterste naar het andere"
- 2018-05-09 Beste Groentenrestaurant 2018 bekendgemaakt
- 2018-04-20 Wortelen bereiden in de magnetron
- 2018-03-23 Gezonde zwemkantines zijn goud waard
- 2018-03-07 Fotoreportage Horecabeurs Goes
- 2018-01-12 Fotoreportage AGF'ers op Horecava
- 2018-01-03 Je eigen robot die dagelijks een verse maaltijd bereidt
- 2017-11-27 Britse cateraar roept sector op klasse 2 AGF in te kopen
- 2017-09-27 "De ZARA van gezond fastfood"
- 2017-09-21 Fotoreportage AGF'ers op Gastvrij Rotterdam
- 2017-03-31 Senioren drijvende kracht achter groei foodservice
- 2017-03-15 Fotoreportage AGF'ers op Foodexpo.nl Zeeland 2017
- 2016-12-23 Vijf restauranttrends voor Foodservice 2017
- 2016-12-16 Consumptieplekken continu in beweging
- 2016-09-22 Fotoreportage AGF'ers op Gastvrij Rotterdam
- 2016-05-06 Kruiden uit de muur in Poolse kookstudio
- 2016-04-29 Verse voeding aan huis dankzij slimme koelbox
- 2016-03-09 Fotoreportage AGF op Food Expo Zeeland
- 2015-12-18 Vitam zorgt voor meer Nederlandse AGF in campusrestaurants
- 2015-10-16 Burger King laat oog vallen op Quick