
België was in 1994 (het tweede jaar) al goed vertegenwoordigd.
Leen Guffens van VLAM vertelt dat ze 25 jaar geleden in een klein hoekstandje stonden. VLAM stond met 3 exportbedrijven in hal 26, toen nog in de marge van de Grüne Woche: Deze bedrijven waren Michiels, met Ervé Jooken, Weiss (intussen deel van Calsa) en Anthonis (intussen failliet). Leen Guffens: "Ervé was een echte pionier. Hij kon naar eigen zeggen effectief nieuwe grote klanten strikken tijdens zijn eerste deelname. Onder het motto 'wie niet waagt, niet wint', leverde hem dat dus meteen mooi resultaat", aldus Leen. Ook Mariette Hansen van Gemex geeft aan, vanaf het eerste jaar aanwezig te zijn.
We lieten vijf mensen aan het woord die terugblikken naar vroeger. Foto's van de beurs in 1993 zijn er helaas niet meer. De foto's in het artikel zijn van 1994.

Links Michiels/FMB en rechts Gemex.
Terugblik Ervé Jooken (Michiels - FMB) - loeiende runderen
Ervé Jooken blikt lachend terug. "Wat ik van de eerste keer zeker niet zal vergeten is de verbindingsdeur tussen hal 26 en hal 25. Bij het openen ontdekten we de doorgang naar de beurs Grüne Woche. We stonden oog in oog met tientallen mooi opgeschoren, loeiende runderen." Fruit Logistica was een nieuwe beurs, volledig gericht op exporteurs en importeurs van groenten en fruit. "De eerste edities waren echter kleinschalig. In 1993 stonden we in hal 26 aan de Jafféstrasse. Deze deed voor de helft van de oppervlakte dienst. Je had 30 minuten nodig om van voor naar achteren te lopen en weer terug! De eerste jaren liep de Fruit Logistica samen met de internationale Grüne Woche in januari. Toen was er geen Duits alternatief, buiten de wereldbeurs Anuga in Köln, die het totale voedinsgconcept weergaf."
Er zijn grote verschillen met de Fruit Logistica toen en nu. "De eerst uitgaven waren nog zeer sterk gericht op de Duitse markt. Het was dus de plaats om potentiële Duitse klanten te ontmoeten. Enkele jaren later kon men er de hele wereld leren kennen. De verhoudingen waren enorm. Een kleinschalig beursje van slecht één hal tot een gigant van 27 hallen! De eerste beursgang in 1993 had een verloop van ongeveer 2.000 mensen in drie dagen. Reeds jaren gaan we nu over ruim 50.000 vakbezoekers per editie. Ook de openingsdagen hebben zich op termijn gewijzigd. Jaren liep de beurs van donderdagmorgen tot zaterdagavond. Vanaf 2005 of 2006 begon ze op woensdagmorgen tot vrijdagavond. De zaterdag miste vanaf de vroege namiddag bezoekers en het geheel werd later afgeblazen.De stand van VLAM in 1993 was een open gemeenschapstand van slechts 3 op 4 meter. Je kan je dat nu echt niet meer voorstellen."
Terugblik Mariette Hansen (Gemex) - snel succes
Ook Gemex was er naar eigen zeggen als eerste bij en is nog elk jaar aanwezig. Mariette Hansen vertelt: "In de beginjaren stonden we met een stuk of 15 Belgen samen in een kleine hal en de beurs was gelijktijdig met de Grüne Woche. De hele beurs Fruit Logistica omvatte toen misschien 40 - 45 deelnemers. Als wij bij ons de hal uitgingen, zaten we bij de koeien. Toen koos de AGF-sector voor Fruit Logistica omdat Anuga in Keulen niet meer zo interessant was voor verse groenten en fruit. Het aandeel vers was bij Anuga veel te klein. Dit was een algemene voedingsbeurs en er was maar een klein deel van de bezoekers geïnteresseerd in verse groenten en fruit. Daarom was het goed dat er een gespecialiseerde beurs kwam. Ook om die reden kende Fruit Logistica zo snel succes. Het eerste jaar niet, we stonden er wat verloren. Niemand had er toen al van gehoord. De beurs is in de loop der jaren heel erg groot geworden en zit volgens mij toch aan zijn maximum. Er zijn bedrijven die hun aankopers niet elk jaar meer sturen wegens te duur. De beurs om de twee jaar organiseren zou volgens mij ook kunnen volstaan."

Links De Boelpaep met Dominique Severijns en rechts Anthonis.
Terugblik Dominique Severijns (DBS en Verco) - Op verkenning
Dominique Severijns geeft aan dat hij de eerste beurs van 1993 heeft gemist. "Dat was waarschijnlijk ook de enige. Het was op aanraden van mijn toenmalige baas Jan De Boelpaep dat ik op 'verkenning' werd gestuurd voor deze beurs. Dit was toen vooral omdat onze exportmarkt 100% gericht was op Duitsland." Hij herinnert zich dat het klein begin met zo'n tweeënhalve hal. "Zeer beperkt dus.Toch zat er toen al veel potentieel, wat de jaren nadien dan ook bewezen is." Verschillen met de eerste edities ziet hij ook. "Vroeger hadden we zelf nog eens de tijd om de beurs te bezoeken en dit is tegenwoordig helaas niet meer mogelijk. Tenzij zeer vluchtig."

Curd Vanmarcke (links) en rechts De Plecker Lauwers.
Terugblik Curd Vanmarcke (Vanmarcke) - Grote verschillen
Curd Vanmarcke was er in 1993 als bezoeker en vanaf 1994 als standhouder via de VLAM-stand als exporteur onder de naam 'Roger Vanmarcke en Zonen'. "Wij kozen voor de beurs in Berlijn, om in die tijd al de klanten van Duitsland te ontmoeten op een paar dagen tijd." Er zijn grote verschillen met vroeger. "In de beginjaren tot eind jaren negentig was de beurs in Berlijn vooral een Duitse zaak en niet zo internationaal als nu.Ook was de oppervlakte in de beginjaren beperkt tot 1 of maximaal 2 hallen, en was de Fruit Logistica onderdeel van de Grüne Woche. De geur van het bier en de koeien in de beginjaren waren duidelijk aanwezig komende vanuit de grüne Woche." Curd was afwisselend bezoeker en standhouders, eerst bij Vanmarcke en later met Dominiek Noppe van Vergro, waar hij nu ook nog werkt. De grootste ontwikkeling van Fruit Logistica vindt Curd de globalisering van de beurs. "Het ombuigen van een nationale Duitse beurs naar een internationale beurs; met meer bezoekers van diverse continenten."

Weiss en Van Dessel - VDM
Terugblik Frank van Colenberghe (Vanco) - Merkenbeleid wordt belangrijker
Frank geeft ook aan vanaf de eerste dag aanwezig te zijn. "Fruit Logistica is zeer klein begonnen, ergens in de catacomben van Grüne Woche. België was vertegenwoordigt met een achttal bedrijven, waaronder ook verpakkingsleveranciers. Nadien ging het snel, alle exportlanden van EU waren aanwezig, dan de binnenlandse handel van Duitsland en nu de ganse wereld in verse AGF. Nu is het zo groot dat vele klanten een eigen stand hebben om hun klanten te ontvangen. Flandria blijft als kwaliteitslabel maar het merkenbeleid wordt de laatste jaren belangrijker. Merken zoals 'Hoogstraten', 'BelOrta' en 'Tomabel' komen op de voorgrond."

Links Portael en rechts Vercammen.
Voor meer informatie:
Ervé Jooken - FMB
Mariette Hansen - Gemex
Dominique Severijns - DBS/Verco
Curd Vanmarcke - Vergro
Frank van Colenberghe - Vanco