Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wereldwijd focus op convenience, maar in verschillende vormen

Fotoreportages Fruit Logistica 2017

Vorige week vormde Berlijn voor drie dagen de hoofdstad van de internationale AGF-sector. Gewapend met een camera, pen en blocnote struinden de redacteuren van AGF.nl en FreshPlaza de beurshallen af. Systematisch werden alle hallen bezocht, van alle standhouders een foto gemaakt en de nieuwigheden genoteerd. De drie beursdagen laten zich samenvatten in drie trends: gezondheid, convenience en duurzaamheid.

Wie op dinsdag in Berlijn arriveerde had geluk. Naast dat er wellicht een uurtje over was om de historische stad te bezoeken, had je geen last van de stakingen op de vliegvelden. Vooral de woensdagochtend waren de gevolgen van het stakende vliegveldpersoneel te zien in relatief rustige wandelgangen. Britse bedrijven werden vooral getroffen. Personeel kon de reis niet maken en producten arriveerden niet op de stand. Desondanks waren de Britten goed vertegenwoordigd.

Dat rustige beeld veranderde 's middags, toen de gangpaden volstroomden. De donderdag bleek dat er nog meer mensen in de beurshallen konden. Op bepaalde punten kon door de samenklontering van beursbezoekers alleen voetje voor voetje gelopen worden. Traditioneel is de vrijdag een rustige dag. Dat was dit jaar niet anders. Relatief lege stands en uitgestorven gangpaden. Even tijd om de balans op te maken van drie lange dagen.

De groentetekorten op de Europese markt door de kou in Zuid-Europa dreunden tijdens de beurs nog na, al is de situatie inmiddels redelijk gestabiliseerd. Maar ijsslaprijzen van 20 euro de doos en courgettes die nergens beschikbaar waren, zorgden toch wel voor een extreme situatie. Daarbij gaven importeurs aan dat veel Spaanse tuinders die normaal aan coöperaties leveren dit keer vanwege de hoge veilingprijzen hun product ook vaak via hun neefje of buurman die lid waren van de veiling op de markt brachten.

Zoete aardappelen en sneeuw
De Noord-Amerikaanse bedrijven groepeerden zich in Hall 23. Een enkele handelaar uit het noorden van de VS kon de reis naar Berlijn niet maken. Een dik pak sneeuw op het vliegveld van Seattle weerhield de vliegtuigen van opstijgen. De Southern United States Trade Association (SUSTA) had geen last van sneeuw. De associatie had dit jaar een eigen paviljoen waar flink werd uitgepakt met de zoete aardappelen uit North Carolina. Ook de Canadese bedrijven verzamelden zich, voor het eerst, op een eigen paviljoen. Twintig bedrijven uit British Columbia, Quebec en Prince Edward Island presenteerden de producten. Daarbij lag de focus op blauwe bessen, kersen, cranberries, broccoli en aardappel.


Fotoreportage: Fruit Logistica 2017 Nederlandse AGF-handel

Mixen en shotjes
In Hall 1.2 en 3.2 stelden het grootste deel van de Nederlandse bedrijven zich in slagorde op. De Nederlandse sector zet in op drie trends. De eerste opvallende is het uitbreiden van het aantal eetmomenten van groenten en fruit. Daarbij gaat het allang niet meer alleen om fruit in de yoghurt bij het ontbijt, maar ook om een mix van fruitsoorten die tijdens het diner bij vlees of vis geserveerd kan worden. Borrelen doen we als het aan de sector ligt ook niet langer met een bitterbal, maar met een schaal snackgroenten en fruit. Wie toch een zak chips opentrekt doopt die in een gezonde dip als humus.

Na het sporten is de suiker- en cafeïne boost die een blik Red Bull geeft uit den boze. De sapindustrie biedt een gezonder alternatief met zogenaamde 'shotjes'. De kleine flesjes barsten haast van de vitaminen, vezels en andere gezonde eigenschappen. Veganistisch en glutenvrij is de inzet van de Italiaanse bedrijven die ook op de gezondheidstrein mee willen reizen.

Convenience en B2C
Gemak dient de mens. Dat vertaald zich bij veel bedrijven in het samenstellen van groentepakketten voor soepen. De Italiaanse bedrijven gaan een stapje verder. Vrijwel elk bedrijf verwerkt groenten en fruit tot een product om de kosten te drukken en de verkoopkansen te verbreden. Het aantal Italiaanse bedrijven dat besloot niet naar de Duitse hoofdstad af te reizen, wordt gecompenseerd door de nieuwe aanmeldingen. Die nieuwe bedrijven klitten echter wel samen in regionale stands.

Ook het informeren van de consument wordt meer opgepakt. De exotenbedrijven halen alles uit de kast om de consument te vertellen hoe producten gebruikt kunnen worden. Ook daarin spelen mixverpakkingen een rol, maar denk ook aan recepten en tools om de exoten te snijden. Dat informeren van de consument komt in andere delen van de sector terug. Waar iedereen gewend is geraakt aan de kookinformatie bij aardappelen (vast of kruimig), wordt dit ook ingevoerd bij tomaten. Wat denk je van tomaten speciaal voor de zomerse BBQ, ovenschotels of salades?

Zelfs de veredelaars kiezen voor een directe communicatie naar de consument. Daarbij wordt bewust de consument op de korrel genomen via social media en andere internetkanalen. Concepten vormt hierin het sleutelwoord. De beurs in Berlijn maakte qua tuinbouw een flinke groei door de afgelopen jaren. Toen eerst de grotere, marktbewuste telers besloten af te reizen naar Berlijn, volgden al snel de toeleveranciers. Inmiddels vormen kassenbouwers, handelsbedrijven en technische leveranciers een vaste waarde op de beursvloer.

De Nederlandse uiensector lijkt het optisch sorteren dan toch te omarmen. Voorafgaand aan de beurs werd al aangekondigd dat een exporteur een optische sorteermachine in gebruik gaat nemen, tijdens de beursdagen volgde nog een aankondiging.

Fotoreportage: Fruit Logistica 2017 Belgische AGF-handel

Kas verkopen op de beurs? Liever niet
Dit jaar zet de organisatie meer in op tuinbouw en op de eerste verdieping bevinden zich verscheidene techniekhallen: 6.1, 7.1 en 8.1. Daar loopt het nog niet storm, mede doordat tuinbouwtoeleveranciers toch de Nederlandse hal met het full-service concept blijven verkiezen. Desondanks weten meer en meer telers de weg hierheen te vinden die specifiek een rondje techniek komen doen op de beurs.

Voor de tuinbouw is het geen beurs om eindeloos veel noviteiten te laten zien, maar is het wel een beurs waar goede zaken gedaan worden. Niet dat het dit jaar nodig is - toeleveranciers, en met name kassenbouwers, hebben het al enorm druk. De schema's zitten op zijn vroegst tot na de zomer vol, maar in de meeste gevallen is het hele jaar al ingeboekt. "Als er iemand belt, vragen we eerst of-ie al klant is. Als ze al klant zijn, gaan we eens horen wat ze willen. Als ze geen klant zijn, nemen we die moeite eigenlijk niet eens", vertelt een kassenbouwer. "Het is gewoon te vol."

Biologisch, regionaal, duurzaamheid
Biologisch en duurzaamheid staat bij de Italiaanse bedrijven hoog in het vaandel. Op de Duitse markt worden regionale producten belangrijker. Waar mogelijk zetten de handelaren in op deze trend. Peru zet net als Duitsland in op lokaal geteelde rassen en hoopt te profiteren van de overheidssteun.
Ook is er meer ruimte voor biologische producten. Franse bedrijven sluiten aan bij de biologische trend. Binnen de biologische sector worden veel producten omgedoopt tot superfood. Gepresenteerd in een excentrieke verpakking worden de proactieve gezondheidsvoordelen van producten als kurkuma en gember onderstreept. Biologisch verovert een vaste plek in het assortiment van veel handelaren en met het grote aantal omschakelende telers wordt over twee tot drie jaar een grote groei in de aanvoer verwacht.

Voor de verpakkingen geldt ze zo 'customizable' als mogelijk moeten zijn. Daarnaast moet een verpakking een natuurlijke uitstraling hebben, de versheid van de producten vasthouden en als het even kan recyclebaar zijn. Ook bij de positief gestemde Belgische standhouders waren de noviteiten vooral te vinden in de verpakkingen en variëteiten. Twee grote veilingen presenteerden hun noviteiten in een aparte ruimte of een Innovation Wall.

Nieuwe hal geen succes?
Waar twee jaar geleden de Russische boycot de stemming bepaalde onder de Belgische handelaren, lijkt het grootste deel van de sector dit verlies verwerkt te hebben. Een enkeling kijkt nog weemoedig terug naar de jaren waarin Rusland een belangrijke afnemer was, maar het grootste deel van de sector heeft haar blik op de horizon gevestigd. Nieuwe afzetmarkten in onder andere India, China en Brazilië stemmen hoopvol.

Of de Zuid-Afrikanen zo positief terugkijken op de beurs is nog maar de vraag. Waar het Zuid-Afrikaans paviljoen doorgaans in een drukbezochte hal stond, was de stand nu geplaatst in Hall 11.1. Een nieuwe hal, maar relatief onbereikbaar: weggestopt onder Hall 11.2 en aan het einde van een drietal hallen. De Zuid-Afrikanen hadden juist groot uitgepakt met een nieuwe stand en andere bedrijven in de hal hoopten op veel bezoekers door de aanwezigheid van de Zuid-Afrikaanse bedrijven. Dat viel tegen.

Op zoek naar nieuwe markten
Vanuit het Verre Oosten presenteerden meer dan 80 Chinese bedrijven hun waar. De internationale ambitie van de bedrijven is torenhoog. Zo presenteerde een van de grootste machinebouwers een volledige machinelijn op de stand. Binnen China draaien de nodige machines van dit bedrijf, nu richt het haar pijlen op Europa, Zuid-Afrika en Zuid-Amerika.

Fotoreportage: Fruit Logistica 2017 Chinese AGF-handel

Op handelsniveau waren vooral de exporteurs present. Gember, knoflook, pomelo, appelen en peren zijn de belangrijkste producten die hier gepresenteerd werden. Enkelen maakten de stap over de grens al en hebben een netwerk, andere zijn relatieve nieuwkomers. Op een enkel bedrijf na hebben de bedrijven een kleine stand. Net als de Chinezen zijn ook de Israëlische bedrijven op zoek naar nieuwe afzetmarkten. De bedrijven proberen markten in Noord-Amerika, Midden-Oosten en Verre Oosten aan te boren. Daarnaast presenteert het land veel technologische oplossingen.

Hieronder nog eens een de fotoreportages die we maakten:
Fruit Logistica 2017 Nederlandse AGF-handel
Fruit Logistica 2017 Belgische AGF-handel
Fruit Logistica 2017 Chinese AGF-handel
Fruit Logistica 2017 Nederlandse tuinbouw