Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe haven zet Flevoland op logistieke kaart

Dit jaar krijgt Flevoland een eigen buitendijkse haven. Daarmee wordt de ontsluiting van de Flevopolder verbeterd en het biedt ook nieuwe kansen voor bedrijven in het achterland. Waterman Onions is vanaf het begin af aan betrokken geweest bij project Flevokust. Afgelopen najaar werden de eerste ladingen uien al overgeslagen op binnenvaartschepen in de haven in wording.



Flevokust beslaat buitendijks een (container)terminal van 400 bij 155 meter en
binnendijks een complex 43 hectare, waarvan nu 7 hectare in ontwikkeling is. Het havencomplex, gelegen vlakbij de A6, maakt het straks makkelijker om producten uit Flevoland en omstreken af te zetten. Er komt een op- en overslaghaven, waar containers per binnenschip aankomen en per truck of trein naar het directe achterland getransporteerd worden. De nieuwe haven biedt ondernemers grote voordelen. De overslag van containergoederen, waaronder uien en aardappelen, bespaart ondernemers tijd en transportkosten en is ook gunstig voor het milieu: minder files en minder uitstoot van fijnstof en CO2.

"Wij, maar ook andere bedrijven zoals Agrico, HZPC en Van Liere, zien de komst van de nieuwe haven echt als een kans", laat Erik Waterman van Waterman Onions in het vakblad Primeur weten. " Er worden in deze omgeving veel aardappelen en uien geteeld en verhandeld. De containers gaan nu over de weg naar de havens van Rotterdam of Antwerpen of worden in Groningen of Heerenveen op binnenvaartschepen geladen. De afzet via Lelystad is volgens hem een goed alternatief." Naast economische en milieuvoordelen schept Flevokust ook kansen om ter plekke waarde toe te voegen aan binnenkomende of uitgaande goederen. De (koel)containers die leeg terugkomen, kunnen dan opnieuw gevuld kunnen worden met diverse exportproducten zoals pootaardappelen en andere groenten en fruit of er kan een combinatie gemaakt worden met andere producten van lokale ondernemers.

Multimodaal
Flevokust ligt ten noorden van Lelystad aan diep vaarwater. In de directe nabijheid liggen de groeiende luchthaven Lelystad Airport, één van de belangrijkste binnenvaartroutes van Nederland Amsterdam-Lemmer, de snelweg A6 en het spoor Hanzelijn. De nieuwe haven maakt de bundeling van lading en vervoer in lijndiensten over het water tussen Rotterdam en Amsterdam naar het noorden van het land en naar Duitsland mogelijk. Op termijn, na een eventuele verbreding van de Kornwerdersluis, zou ook 'short sea' vervoer naar bijvoorbeeld de Oostzee tot de mogelijkheden behoren.

Waterman Onions droogt, sorteert, verpakt en exporteert jaarlijks zo'n 120.000 ton uien. Zeker negentig procent van de uien zijn bestemd voor export. Deze gaan naar bestemmingen over de hele wereld. Waterman Onions maakt sinds kort gebruik van de nieuw te realiseren haven. Via de buitendijkse haven van Lelystad verladen zij containers naar Rotterdam. Van daaruit worden de containers verladen op schepen voor export naar de verdere bestemmingen. "De haven wordt nu al steeds meer gebruikt voor agrarische producten. Begin november zijn wij gestart en hebben naar tevredenheid al enkele honderden containers verladen. We zijn content omdat we op deze manier niet alleen transportkosten kunnen besparen maar ook duurzaam bezig zijn om onnodige wegtransporten te beperken en geen last hebben van wachttijden in de havens tijdens piekdruktes."

Zorgen en kansen
Naast de positieve ontwikkelingen zijn er ook wat zorgpuntjes voor de ondernemer uit Emmeloord. Zo belemmert het wegvallen van de afzet naar West-Afrikaanse landen de uienmarkt. Erik merkt op dat ook de omringende landen genoeg eigen voorraad hebben. "De prijzen liggen in heel Europa ongeveer gelijk en dat is best uniek. Ook Zuid-Amerika is niet aan de markt. Normaal gaat er in deze periode veel naar Brazilië maar door areaaluitbreiding is er nu genoeg van eigen bodem", laat hij halverwege februari weten. De onzekerheden rondom een mogelijk verbod op het middel MH baren hem eveneens zorgen. Volgens Erik is het middel om het ontkiemen van uien te voorkomen noodzakelijk, vooral voor de uienexport naar overzeese gebieden waarbij er sprake is van lange transporttijden van wel 30 dagen transit. Qua exportkansen blijft hij voorzichtige optimistisch. De goede prijs- kwaliteit verhouding maakt de Nederlandse ui volgens hem concurrerend en hij ziet nog zeker langere exportpotentie voor de afzet in Azië, Midden-Amerika en de Caraïben.

erik@waterman-onions.nl

Bron: AGF Primeur