Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vertraagde containers door herstructurering allianties rederijen

Tholen - De laatste tijd rommelt het in de scheepvaart. Volgens berichten loopt de export nog altijd vertragingen op vanwege capaciteitsproblemen op de schepen. Volgens kenners zijn het de gevolgen van het faillissement van Hanjin vorig jaar en een herstructurering van de allianties die de rederijen hebben gesloten. Ondertussen zitten exporteurs met de problemen.

De vertraging is het grootst op de routes naar het Midden-Oosten en Azië en kunnen oplopen tot zes weken. Onder andere de frietfabrikanten worden hierdoor geraakt. Tegen Boeren Business vertelt exportmanager van Agristo Jon Heylen dat de vertraging extra kosten oplevert. Hij vraagt zich hardop af wie opdraait voor de extra kosten en het verlies in verkoop.



De vertragingen gaan gepaard met hogere prijzen voor een containertransport. Vorige maand berichtte het Financieel Dagblad dat de Amerikaanse justitie een onderzoek gestart is naar de grote rederijen. Er bestaat het vermoeden dat er illegale prijsafspraken gemaakt zijn. Rederijen werken veelal samen in allianties. "Allianties stellen de rederijen in staat om netwerken te optimaliseren en te profiteren van schaalvergroting," reageert Marko Mihajic, woordvoerder van Maersk op de berichten. "In potentie stelt dit de individuele partners van de alliantie in staat om meer concurrerende diensten aan te bieden die aantrekkelijk zijn voor klanten: meer havens en directe diensten, betere dekking en hogere frequentie."

Die structuur is onlangs opgeschud doordat er verschuivingen plaatsvonden. Van de vier allianties zijn er nog drie over: 2M, THE Alliance en Ocean Alliance. Die maakten nieuwe vaarschema's bekend die begin van de maand ingevoerd werden. Opmerkelijk daarbij is dat er aanzienlijke verhogingen van de tarieven zijn doorgevoerd op routes van Europa naar Azië. De afgelopen jaren kampte de containervaart juist met overcapaciteit en extreem lage prijzen. Maersk wijst ook op de veranderingen in de markt. "De sector ondergaat verandering. We hebben recent de consolidatie en verandering in allianties gezien. Hoewel de klant in het algemeen profiteert van de allianties, is de formatie van een nieuwe alliantie een verstoring voor de klanten op de korte termijn. Als een rederij van de ene alliantie naar de andere gaat, moeten beide allianties hun netwerken herzien." Dat resulteert in korte en langere periodes waarin de capaciteit op de routes fluctueert. "2M is stabiel voor meer dan twee jaar en is de enige alliantie die geen grote veranderingen doormaakt dit jaar," vervolgt de woordvoerder.

Tot slot benadrukt hij dat Maersk Line zich zal blijven inzetten om een balans te vinden tussen vraag en aanbod. "Dat is een eis om marktleider te kunnen blijven en de beste diensten te ontwikkelen en te bieden."

Meer informatie:
Maersk Shipping
Marko Mihajić
T: +48 22 541 42 68
M:+48 695 999 687
Marko.Mihajic@maersk.com
www.maersk.com