Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maasvlakte II nog niet volledig operationeel

Douane verwacht geen pieken scans na herstel APM van cyberattack

Tholen – De cyberattack vorige week toonde de kwetsbaarheid van de Rotterdamse haven. Het Havenbedrijf Rotterdam pleit inmiddels voor een meldingsplicht voor bedrijven in de haven die te maken krijgen met een aanval op de digitale systemen. De Nederlandse Douane verwacht geen hinder te ondervinden van de vertragingen die bij de terminals zijn ontstaan. De Douane benadrukt dat de systemen van de Douane niet zijn geraakt door de aanval.


bron: Wikimedia

De dienstverlening van Maersk komt langzaam maar zeker weer op stoom. Op de Maasvlakte II is het op de terminal van APM Terminals nog altijd rustig. Volgens de laatste update van gisteravond functioneert alleen het wegtransport op 20%. Overige diensten zijn nog niet in gebruik. Op de website meldt APM Terminals: "Sinds zaterdag 1 juli is de truck afhandeling bij APM Terminals Maasvlakte II gedeeltelijk opgestart voor het uithalen van importcontainers." Via de website kan een transporteur zich melden om een container op te halen. De chauffeur dient de bevestigingsmail en verschillende documenten mee te brengen. "Naast de bevestiging dient u een fysieke douane document mee te nemen en een bewijs van de commerciële vrijstelling (niet benodigd voor MSC containers). Wanneer de chauffeur één van deze zaken niet kan laten zien bij aankomst krijgt de chauffeur geen toegang tot de terminal."

Douane verwacht geen piek
Werkt de vertraging op de terminals door bij de scans van de Douane? "Er is vertraging aan de kant van het bedrijfsleven in het kunnen verwerken van containers en dit vertraagt ook de doorlooptijd. Hierdoor worden er ook minder containers per dag aangeleverd om te scannen," vertelt Gera van Weenum, woordvoerster van de Douane.

"Doordat de systemen van de rederij en van de door haar gebruikte containerterminals zijn geraakt, leidt dat tot congestie op de terminals en vertragingen in het logistieke proces," vertelt Gera. "De Douane anticipeert daarop door enerzijds intensief afstemming te zoeken met betrokken bedrijven en anderzijds te werken met een noodprocedure. Uitgangspunt is dat voldaan wordt aan de wettelijke douaneformaliteiten en Douane haar handhavingstaken kan vervullen."

De Nederlandse Douane verwacht niet dat er pieken zullen ontstaan in de aanvoer van containers bij de scans als de terminals weer op volle kracht operationeel zijn. "Wanneer de containerterminals weer volledig operationeel zijn, zal het aanbod van werk weer op het normale niveau komen," sluit Gera af.

Meer informatie: www.douane.nl / www.dailyliftingmii.com