Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AGF Category manager Andreas Allenspach van Coop (Zwitserland):

"Onze verhouding Zwitsers- en importproduct is 50/50"

Tholen - Ruim 3,5 jaar was Andreas Allenspach werkzaam in de Nederlandse AGF-handel. Vanaf 1 december 2014 is hij weer terug in zijn geboorteland als category manager AGF van de Zwitserse supermarktketen Coop. Naast zijn foutloze beheersing van de Nederlandse taal heeft Andreas ook nog meer geleerd van zijn Nederlandse jaren. "In het begin moest ik echt weer aan de Zwitserse mentaliteit wennen. De Nederlandse AGF-sector is zo dynamisch en gedreven. Men weet altijd in te spelen op de klanten, is open en relatie-georiƫnteerd. In Zwitserland gaat dat toch allemaal een tandje langzamer."

"We hebben een goed eerste half jaar gehad en hebben zowel qua volumes als waarde marktaandeel gewonnen. Net als iedereen hadden we aan het begin van het jaar last van de tekorten door de weersomstandigheden in Spanje en Italiƫ, maar dankzij onze eigen inkoopkantoren in die landen met directe contacten bij de telers en cooperaties, hebben we gelukkig geen lege schappen gehad. Dit, in tegenstelling tot de concurrentie", vertelt Andreas, trots. "Het belangrijkste is dat we het beste product van de beste telers krijgen, die op duurzaamheidsgebied aan alle certificeringseisen van bijvoorbeeld GlobalGAP en GRASP voldoen. Daarbij is ons streven altijd een langetermijnsamenwerking, zodat we een goede productplanning kunnen maken."

Concurrentie
De concurrentie is ook in de Zwitserse retail fors. "De discounters zijn in opmars. Lidl is met een nieuwe formule hard gegroeid in 2016. Daarom zullen we nog harder moeten vechten voor onze omzet. We zijn onderscheidend in assortiment, versheid en verpakking, maar moeten ook aan ons prijsimago werken en laten zien dat we een goede prijs-kwaliteitverhouding leveren. Ten opzichte van de Migros hebben we een breder assortiment en is ons biologische pakket veel uitgebreider. De allergrootste concurrentie komt echter van Zwitserse mensen die, veelal voor het weekend, hun inkopen gaan doen bij Duitse en Franse supermarkten. Dat de Zwitserse Frank nu wat zwakker is ten opzichte van de euro, draagt er wel aan bij dat het Zwitserse product wat goedkoper wordt en de consumenten minder vaak naar het buitenland gaan."



Doelstelling is voor Coop om een zo groot mogelijk assortiment aardappelen, groenten en fruit te voeren uit eigen land. "Local for local is een belangrijk item voor onze klanten", beaamt Andreas. "Momenteel is ongeveer de helft van onze AGF afkomstig van Zwitserse teelt. Voor groenten is dat zo'n 60% en voor fruit zo'n 40%. Gezien de grote volumes en lage prijzen van het Spaanse steenfruit is het moeilijk om daar met eigen productie tegenaan te concurreren. Daarbij heeft het koude weer van eind april er behoorlijk ingehakt in de Zwitserse fruitsector. Ook de lokale kasgroententeelt is redelijk stabiel. Hoe dit zich verder ontwikkelt, is in grote mate afhankelijk van de politiek. Nu genieten de telers nog van de grensbescherming die ze vandaag de dag hebben. Belangrijk in zo'n beschermde markt is dat er niet teveel geteeld wordt, zodat de vraag goed blijft."

Het toerisme is een belangrijke pijler van de Zwitserse economie. "Toeristen willen toch lokaal hun vlees, zuivel en groenten en fruit kopen. Met het warme weer in juni waren het steenfruit en de meloenen niet aan te slepen", vertelt Andreas. Hij denkt dat het in het voordeel van de Zwitserse AGF-handel werkt dat het land geen lid is van de EU. "We hebben hier geen economische crisis gehad. Dat is ook een reden dat consumenten minder op de prijs letten bij de aankoop van groenten en fruit. Zwitserland doet het economisch erg goed. Ook voor de Britten geeft dat straks grote kansen bij het aanbieden van lokaal product in het schap. Maar we hebben ook importstromen nodig en daarom is het belangrijk dat we een goede verhouding met de EU hebben. Zo importeren wij de grote overzeese stromen via onze service-provider en importeren we daarnaast bij vaste leveranciers. In Nederland zijn dat The Greenery (E. van den Berg), Valstar en Rainbow International."



Online
Ook het e-commerceplatform Coop at Home maakt een forse groei door. "De hardlopers zijn de zware producten, zoals mineraalwater en wasmiddelen, maar ook de online verkoop van groenten en fruit groeit met meer dan 10% per jaar. Alle groenten en fruit kunnen online besteld worden", vertelt Andreas. Coop vindt het belangrijk de groenten en fruit in de winkel zowel los als verpakt aan te bieden. "De huishoudens worden steeds kleiner en het is belangrijk dat je mensen de keuze geeft in de volumes die ze aanschaffen."

Momenteel test Coop een nieuwe AGF-afdeling uit in enkele winkels. "We hebben hiervoor winkelonderzoek gedaan in Europa om te kijken naar de mooiste en beste manieren om groenten en fruit te verkopen. Belangrijk is hierbij een goede sfeer van het schap, waarbij de versheid en natuurlijkheid nog beter overkomt. Zo hebben we de achtergrond van een 'gewone' muur veranderd in een houten look en hebben we ook de vloeren en schappen veranderd", vertelt de Category Manager. "Daarbij blijft biologisch een grote groei doormaken in Zwitserland. We zijn hierin marktleider en hebben hier met onze telers voor de komende jaren ook een leuke groei voor ingepland."

De grootste kans voor de AGF-verkoop is volgens Andreas het positieve imago van het product. "Er werd nooit zoveel over gezonde voeding geschreven als nu. Als je ziet welke boost dat geeft bij de verkoop van bessen en bepaalde koolsoorten, dan biedt dat nog enorme kansen. Anderzijds moet het ons ook alert houden om hier op de juiste wijze mee om te gaan. Excessen als MRL-overschrijdingen kunnen we als sector niet gebruiken. Het is belangrijk dat iedereen in de keten daar zijn verantwoordelijkheid voor neemt."

Voor meer informatie:
Andreas Allenspach
Coop
Thiersteinerallee 14
4002 Basel
Tel: +41 61 336 59 11
Andreas.Allenspach1@coop.ch