Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Spaanse export laatste tien jaar exponentieel gegroeid

"Spaanse knoflookprijs lag onder productiekosten"

Ondanks dat de Spaanse knoflooksector twee goede seizoenen achter de rug heeft, is het huidige seizoen slecht van start gegaan. "We hadden behoefte aan seizoenen met redelijke prijzen. De zaken liggen dit seizoen echter wat gecompliceerder vanwege de grotere knoflookproductie in China. Hoewel we ons op het gebied van kwaliteit onderscheiden van China domineert dit land te markt wat betreft volumes. Het heeft zodoende een enorme invloed op de prijzen, die al sinds het begin van het seizoen dalen," vertelt Juan Carlos Navarro, directeur van Big Garlic. "In Spanje waren de prijzen bij aanvang van het seizoen niet dekkend voor de productiekosten. We verwachten dat deze trend zich na de zomer zal herstellen."



Volgens de exporteur is er op de Chinese markt geen duidelijk verband tussen vraag en aanbod omdat het product de laatste jaren in de handen van speculanten is gekomen. "De markt is zijn onbevangenheid verloren en wordt niet langer bepaald door vraag en aanbod."

Big Garlic vermarkt jaarlijks zo'n 10 miljoen kilo knoflook, zowel uit eigen productie als van gecontracteerde telers. Het bedrijf teelt alle rassen van Spaanse origine, waaronder witte knoflook, Castaño en Purple van Las Pedroñeras, evenals witte en paarse knoflook van het ras Spring. Daarnaast importeert het op verzoek van zijn klanten buiten het seizoen ook knoflook uit andere herkomstgebieden. 



Exponentiële groei Spaanse export
De Spaanse export is de laatste tien jaar exponentieel gegroeid en nam van 35% toe naar ruim 85%," legt Navarro uit. Het overgrote deel van de Manchegan knoflook die het bedrijf teelt, is bestemd voor de export naar Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Australië en wordt aan zowel retailers als groothandelaren geleverd.

"De populariteit van Spaanse knoflook in het buitenland groeit en ook het imago van het product is verbeterd, wat te danken is aan de kwaliteit van de rassen en de garanties op het gebied van voedselveiligheid, stabiele aanvoer en dienstverlening ten opzichte van andere herkomstgebieden, zoals China. Er zijn zelfs landen die minder knoflook uit China zijn gaan inkopen om grotere volumes uit Spanje te kunnen importeren ondanks de hogere prijzen van het Spaanse product. Ik denk dat we het potentieel voor Spaanse knoflook op deze markten verder moeten onderzoeken omdat ondanks het feit dat aankopen veelal gebaseerd zijn op prijzen er altijd klanten zijn die op zoek zijn naar een product dat zich onderscheidt."



Volgens de exporteur neemt de wereldwijde knoflookconsumptie toe, wat te danken is aan de veelzijdige toepasbaarheid van het product en de heilzame eigenschappen van allicine, een actief bestanddeel van knoflook dat een gunstige werking heeft bij diabetes en eveneens als een natuurlijk antibioticum wordt beschouwd. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat Spaanse knoflook rijker aan allicine is dan overige rassen op de markt, een gegeven dat zeker heeft bijgedragen aan de groeiende populariteit. "Het is knoflook die lang houdbaar is maar waarvan de opbrengst per hectare wel lager is dan die van andere rassen. Om deze reden werken we voortdurend aan de verbetering van ons pootgoed."

Wat betreft het belang van merken binnen de knoflooksector is Navarro van mening dat er achter iedere reputatie een filosofie moet zitten, waarbij kwaliteit, voedselveiligheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid voorop moeten staan, aangezien klanten steeds meer waarde aan deze aspecten hechten. 


Voor meer informatie: 
Juan Carlos Navarro
Big Garlic. Business International Garlic.
T: +34 965433127
jc@big-garlic.com
www-big-garlic.com

Publicatiedatum: