Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Knoflook heeft blijvende positie op nieuwe markten

Spanje: Prijzen voor grove uien blijven stijgen

Onlangs is de oogst van de lang bewaarbare ui Grano de Oro afgelopen. De uien zijn opgeslagen en zullen worden verkocht tot het komende voorjaar wanneer het volgende seizoen begint.



Eduardo Pérez, commercieel directeur van Cebollas Cifuentes: ''Als de witte en rode uien zijn geoogst en opgeslagen, beginnen we in september met de oogst en de verkoop van de Grano de Oro.''



Toen de eerste Medio Grano-uien in september op de markt kwamen, waren de voorraden van oude uien al op. Opvallend dit jaar is het steeds groter wordende prijsverschil tussen grote en kleine uien.


Dit seizoen zijn grote uien schaars

''Er is een tekort aan grote uien dit jaar, waardoor deze veruit de beste prijs hebben op de markt, een prijs die al wekenlang stijgt. Het is nog vroeg in het seizoen, maar we hopen dat deze opwaartse trend wordt doorgezet in de rest van het seizoen'', legt Eduardo Pérez uit.


Van links naar rechts, Eduardo Pérez en José Cifuentes, bij Fruit Attraction 2017

Daarentegen is er juist een groot aanbod aan middelgrote en kleine uien tegen lagere, maar wel stabiele prijzen. Eduardo Pérez: Wij verkopen momenteel vooral grote uien, omdat de Spaanse ui duidelijk te onderscheiden is van de buitenlandse ui. Door het grote aanbod van kleine uien dit jaar zijn wij op zoek gegaan naar alternatieve markten in Europa, Afrika en Latijns-Amerika. Echter op veel markten hebben we concurrentie van de Nederlandse ui, die tegen lagere prijzen kan worden aangeboden als gevolg van de mechanisering van de keten en de logistieke voordelen.''



De teelt van het bedrijf uit Albacete is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. ''Ons bedrijf groeit naarmate het aantal afnemers toeneemt. Naast de verkoop van eigen gewassen (80% van de verkoop) verkopen wij ook via contracten en aan derden.

Spaanse knoflook heeft blijvende positie op nieuwe markten
Cebolla Cifuentes teelt en verkoopt ook witte en paarse Spring-knoflook, paarse knoflook en zwarte knoflook. De populariteit van deze laatst genoemde soort stijgt op de gastronomische markten. 


Zwarte knoflook wordt steeds populairder.

Wat betreft de prijzen is het huidige knoflookseizoen van Spring-knoflook heel anders dan vorige jaren. ''Dit seizoen zijn de prijzen lager, omdat er veel concurrentie is vanuit China. Echter, door twee succesvolle voorgaande seizoenen hebben we toegang gekregen tot nieuwe markten en deze positie hebben we kunnen behouden'', constateert Perez.



Cebollas Cifuentes begint met de export van aardappelen
Pérez: ''Hoewel we jarenlange ervaring hebben in de teelt van de Agria-aardappel, hebben we tot nu toe deze niet zelf verkocht. Voorheen verkochten we deze aardappelen altijd aan exporteurs. Dit jaar hebben we, op aanvraag van één van onze afnemers, besloten om zelf de aardappelen te classificeren en in te pakken in bulkzakken. Op dit moment is de voorraad beperkt, maar het is een eerste stap naar een veelbelovende toekomst voor onze aardappelen.''


Meer informatie:
Eduardo Pérez
Productos Hortícolas El Hondo, S.L
02640 Almansa (Albacete). España
T: +34 967 582356
[email protected]
www.cebollascifuentes.es




Publicatiedatum: