De tarieven voor transport tussen de oostkust van Zuid-Amerika en Europa blijven voorlopig tussen de $1.300 en $1.500 (€1.097 en €1.266) per TEU (Twenty-Foot Equivalent Unit) staan. Mogelijk nemen ze zelfs toe, gezien de containerschepen goed gevuld blijven door de sterke vraag naar fruitexport.
De Braziliaanse export van vers fruit steeg in het eerste halfjaar met 8,5% tot ongeveer 44.600 TEU. Dit kwam met name door een stijging van de appelexport van 60% tot 6.790 TEU. Ook nam het aantal geëxporteerde mango's met 32% toe tot 6.500 TEU. Dit blijkt uit statistieken van Abrafrutas, een Braziliaanse branchevereniging voor fruittelers en -exporteurs. De fruitexport steeg in waarde met 18% tot $274 miljoen (€231,3 miljoen).
Brazilië bevindt zich op dit moment op de eerste drie maanden van zijn fruitexportseizoen in het noorden en noordoosten van het land. Het feit dat er extra laadruimte is toegevoegd lijkt weinig invloed te hebben gehad op de transporttarieven. Deze tarieven stegen volgens Drewry tussen augustus en oktober met $150 (€126) tot $1.450 (€1.223). Maersk Line heeft extra tonnage toegevoegd aan zijn Pexem Express-dienst, terwijl CMA CGM een extra dienst aan zijn North Brazil Express-lijn heeft toegevoegd. Bij deze dienst wordt gebruik gemaakt van schepen met 1.750 TEU en 500 TEU voor koelcontainers.
Vrachtvervoerders in Rio de Janeiro en São Paulo hebben tarieven gemeld van $1.300 tot $1.500 (van €1.097 tot €1266) per FEU vanaf Santos tot Rotterdam. De tarieven voor contracten bleven volgens statistieken van Drewry en het onderzoeksbedrijf Xeneta op $1.000 (€844) staan. Xeneta heeft tarieven van langetermijncontracten van de afgelopen 12 maanden onderzocht, waarbij sprake was van prijswisselingen tussen de $850 en $1.000 (€717 tot €844) per FEU.
"De tarieven voor langetermijncontracten houden zich goed, met stabiele tarieven voor de route tussen de Braziliaanse oostkust en Europa," zegt Patrik Berglund van Xeneta. De extra laadruimtes en bestemmingshavens zijn voor fruitexporteurs erg gunstig, bevestigt Abrafrutas.
Volgens Ivanildo Barbosa van Special fruit zijn met name de extra diensten van Maersk vanuit Pecem aantrekkelijk voor exporteurs. Special Fruit exporteert per jaar 10.000 ton mango's en 5.000 ton druiven, die voornamelijk naar het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Nederland en Spanje gaan. "Van de 600 40-foot containers die Special Fruit elk jaar exporteert, loopt 50% nu via Pecem," aldus Barbosa.
De tarieven bleven ondanks de extra capaciteit stabiel. De reden is omdat er in grote mate gebruik van deze capaciteit wordt gemaakt. Het gebruik kwam neer op 80% in augustus en werd volgens Drewry voor september geraamd op 73%.
De sterke resultaten van de export naar Europa leiden ook tot meer import vanuit die regio. De handel neemt al veertien maanden jaar op jaar toe. Bij zeven van deze maanden nam de groei jaar op jaar zelfs toe met meer dan 10%. Dit blijkt uit statistieken van het Braziliaanse bedrijf Datamar. De groei in augustus en september kwam boven de 10% uit.
Drewry stelt dat de export naar Europa en het Middellands Zeegebied in het vierde kwartaal toe zal nemen met 20.000 TEU, terwijl de import wordt uitgebreid met 30.000 TEU. In de periode van twaalf maanden tot het einde van september kwam het totale exportvolume naar Europa neer op 743.000 TEU en stond het importvolume op 787.500 TEU.
De economische recessie in Brazilië en de dalende koerswaarde van de real leidde tot een sterke vermindering in de totale import vanuit Europa. Nu zowel de economie als de koerswaarde zich weer hebben hersteld, is ook de import weer toegenomen.
Als gevolg hiervan zijn de volumes in de export vanuit Europa naar Brazilië toe in de eerste negen maanden jaar op jaar gestegen met 12%. 2017 wordt het eerste jaar sinds 2013 waarin de handel op jaarbasis is toegenomen. De export vanuit Noord-Europa naar de Braziliaanse oostkust steeg in de eerste negen maanden met 10% tot 442.000 TEU. De import vanuit het Middellands Zeegebied steeg met 17% tot 181.000 TEU. De handel vanuit Brazilië naar het noorden toe zit nog niet op dat niveau, maar is in dezelfde periode ondanks een moeilijk begin van het jaar gestegen met 1,8%. Het moeilijke begin kwam door slechte weersomstandigheden in het zuiden van Brazilië, die een aantal havens ontoegankelijk maakten.