Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Verwachte Chinese consumptiemarkt van €5 biljoen
De consumptie van China zal in de komende drie jaar naar verwachting van 3,4 biljoen euro naar €5 biljoen toenemen dankzij de ontwikkeling van e-commerce, volgens JPMorgan Chase.
Consumptie en innovatie zullen de twee belangrijke drijvende krachten zijn die de economische groei van het land bevorderen, merkte Jing Ulrich, directeur en vice-voorzitter van Asia Pacific bij JPMorgan Chase op, die recent het Fortune Global Forum 2017 in Guangzhou, China, heeft bijgewoond.
Volgens het Chinese Nationale Bureau voor de Statistiek heeft de consumptie de afgelopen jaren meer dan 60% bijgedragen aan de economische groei van het land. Het cijfer bedroeg 64,5% in de eerste drie kwartalen van dit jaar, een stijging van 2,8% op jaarbasis en 31,7% meer dan de kapitaalstroom.
Zhu Baoliang, hoofdeconoom bij het Informatiecentrum van de staat, voorspelde dat gezien de stabiliteit de consumptie in de komende twee jaar een snellere upgrade zal ervaren.
Ulrich zei dat het toenemende beschikbare inkomen, de kleinere inkomenskloof en de verbeterde sociale zekerheid allemaal factoren zijn die van invloed zijn op de consumptie. Bovendien zullen de veranderende leeftijdsstructuur van de bevolking en de afgenomen besparingen van huishoudens de groei van de consumptie verder stimuleren.
"In feite heeft innovatie een nauwe band met consumptie", zegt Quan Heng, hoofd van het Research Institute of World Economy van de Shanghai Academy of Social Sciences. Als een drijvende kracht die de consumptiegroei bevordert, zal innovatie de structurele upgrading van het verbruik versnellen door middel van de nieuwe technologieën, nieuwe vormen en nieuwe modi die het produceerde, legde Quan uit.
Chinese consumenten hebben gezichtsherkenning en mobiele betalingen omarmd om alles wat mogelijk is te kopen, gericht op de efficiëntie en de nieuwheid van semi-automatische winkels.
E-commerce gigant JD.com is de nieuwste tak van de automatisering en kondigde vorige week een overeenkomst aan met de in Hong Kong genoteerde ontwikkelaar China Overseas Land & Investment, om honderden zelfbedieningswinkels en 1500 apothekers in heel China op te bouwen.
Daarbij jaagt JD.com op concurrenten zoals Alibaba die hun eigen kassierloze verkooppunten ontwikkelen. De stijgende loonkosten en de hoge omzet bij arbeiders hebben prijsgevoelige online retailers aangezet die logistieke en online betaalsystemen te willen toepassen en het winkelen te automatiseren.
Sommige geautomatiseerde verkooppunten lijken meer op inloopautomaten dan op winkels. De belangrijkste onder hen is BingoBox, die dit jaar 5.000 van zijn compacte eenheden heeft geïnstalleerd om snacks en vers fruit verkopen in grote Chinese steden.