Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John Smits voorziet afnemers in Noord-Europa van totaalpakket Spaanse Bio-AGF

"Groei Spaans bio-areaal niet zo onstuimig als wordt voorgesteld"

Tholen - De Nederlander John Smits is al twintig jaar actief in de Spaanse tuinbouw en AGF-handel. Gestart met een teeltproject voor biologische groenten op substraat, begon hij in 2004 met de verkoop van bioproducten naar Noord-Europa. "Mijn leveranciers zitten tussen Alicante en Huelva. Ik vorm de schakel tussen Spaanse coöperaties en mijn afnemers, die zich hoofdzakelijk in Nederland bevinden."


John Smits

Uniek aan John is dat hij nagenoeg het hele pakket biologische AGF vermarkt. "Van zachtfruit tot citrus en van mango's en avocado's tot knolselderij en ijsbergsla", somt John op. "Om interessant te zijn voor mijn afnemers heb ik een breed pakket nodig. Met alleen biologische tomaten en komkommers zijn er nog 300 aanbieders, dus daarin kan ik me niet onderscheiden. Mijn grootste producten zijn op dit moment citrus - variërend van sinaasappelen tot citroenen en grapefruit - en avocado's. Van biologisch citrus hoor en lees je niet zoveel, maar ik verkoop toch snel een paar honderd pallets in een week."



"De groei in het biokasgroentenareaal zag ik een aantal jaren geleden al aankomen. Daarom ben ik me toen al toe gaan leggen op spreiding van de producten. Cherrytomaten bijvoorbeeld kun je overal kopen en zijn biologisch even goedkoop als gangbaar. Maar bij andere producten is er nog wel degelijk een vraagmarkt. Zo zijn de Spaanse biologische blauwe bessen vaak duur en niet te krijgen en hetzelfde geldt voor mango's en avocado's. Daarom bestaat mijn omzet op dit moment al voor 90% uit exoten en citrus. En is er bij mijn klanten vraag naar een nieuw product, dan ga ik er naar op zoek."



John werkt inmiddels samen met een achttal biologische coöperaties, die hij verbindt aan afnemers. "Ik werk uit naam de coöperaties, maar doe zelf de verkoop, geef de orders door aan de leveranciers en verzorg het transport en de facturatie. Een punt waarmee ik me echt kan onderscheiden is het respecteren van de klanten van mijn klanten. Mijn klanten weten dat ik niet over hun rug hun klanten ga benaderen. Daardoor geven ze mij vaak het vertrouwen om rechtstreeks de producten richting hun eindklanten in bijvoorbeeld Italië, Oostenrijk of Zwitserland te leveren. Dat maakt hen weer concurrerender dan dat ze dubbel transport hebben en hun producten in hun loods moeten opslaan of crossdocken."



Hoewel er in de media de laatste jaren veel ophef is ontstaan over de onstuimige groei van het Spaanse bio-areaal, valt dat beeld volgens John wel te nuanceren. "Veel olijfgaarden en graanvelden worden biologisch aangeplant omdat men dan een subsidie krijgt op de aanschaf van zaken als meststoffen. Maar men praat daarbij over gigantische oppervlaktes, waarvan het product niet eens als biologisch wordt verkocht. In de AGF-sector is er zeker meer druk op de markt gekomen, maar de cijfers die daarbij worden vermeld, stroken niet met de werkelijkheid. Men spreekt in Almeria van een uitbreiding van 1.600 hectare, maar in mijn ogen is het totale bio-areaal nog niet eens zo groot."



"Tien jaar terug zijn er eveneens veel telers omgeschakeld naar de biologische teelt, maar veel telers zijn ook weer snel teruggegaan naar de conventionele teelt, omdat de bioteelt toch minder rendabel bleek dan verwacht. Nu zie je dat bijna alle coöperaties, die honderden pallets gangbare handel vermarkten, met een paar pallets biologische handel starten. Hierdoor krijgen de volledige bio-bedrijven het steeds moeilijker. Persoonlijk heb ik weleens mijn twijfels over de juistheid en certificering van de bioproducten bij de bedrijven die wat bio erbij doen. Ik controleer zelf de handel en de papieren van mijn leveranciers, dus mijn klanten kunnen verzekerd zijn van 100% biologisch product."



Voor meer informatie:
John Smits
john@jsmits.com