Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groenteman met Ster 3.0

Focus op verleiden en binden van klanten

Dit jaar gaat voor de derde maal Groenteman met Ster van start met een nieuwe focus: verleiden en binden van klanten. Met deze insteek wil ADN een groot aantal deelnemers warm maken voor het traject. De aandacht richt zich meer op de voorkant van de winkel. De jurering van de achterkant komt voor een belangrijk deel te vervallen. "Dat neemt niet weg dat er nog aandacht voor zal blijven, met name in de uitwerking van beleid. De financiële check komt geheel te vervallen", aldus ADN.

Aangekondigde winkelbeoordeling
De grootste verandering zit 'm in de winkelbeoordeling zelf. In alle evaluaties door de deelnemers aangemerkt als belangrijkste onderdeel van Groenteman met Ster. Voor de consument is de kwaliteit, beleving en service die men in de winkel ervaart ook het belangrijkst. Dit bepaalt of een klant fan wordt en vaker een bezoek aan de winkel zal gaan brengen of deze zal aanbevelen aan anderen. Dit is dan ook een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor het inkorten van het traject en vooral te gaan voor de focus op de winkelbeoordeling.

"De jurering zal aangekondigd gaan plaatsvinden. Door het aangekondigde bezoek word je als ondernemer in de gelegenheid gesteld om bij de winkelbeoordeling aanwezig te zijn. Het bezoek zal beginnen met een gesprek van een kwartier met de ondernemer (of de aanwezige verantwoordelijke persoon). Hierbij kan naar eigen inzicht aan de jury worden aangegeven wat deze zou moeten weten over het bedrijf en de filosofie die wordt gehanteerd. Ook kan hierin een toelichting worden gegeven op zaken zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen, personeelsbeleid en klantenbenadering. Door het feit dat de jury aangekondigd komt, ben je in de gelegenheid om van tevoren alle 'puntjes op de i' te zetten. Tijdens het bezoek wordt vakkundig en met een frisse en kritische blik gekeken en gerapporteerd in duidelijke aanbevelingen die je kunnen helpen je winkel te verbeteren", stelt ADN.

Goede bedrijfshygiëne
De hygiënecontrole blijft bestaan en wordt zelfs nog wat verder uitgebreid. Tijdens dit onaangekondigde bezoek zal er naast de monstername ook aandacht zijn voor algemene zaken en wetgeving rondom etikettering en allergenen. De consument moet kunnen vertrouwen op veilige versproducten van uitstekende kwaliteit. Het is heel belangrijk te weten hoe je hierop scoort. Als ambachtelijk ondernemer heb je tenslotte een voedselveilige naam en reputatie hoog te houden.

Mysteryshop
De twee mysteryshopbezoeken blijven ook onderdeel uitmaken. Echter, aan de hand van de input die we hierop hebben gekregen vanuit de deelnemers, zullen de cases waarmee de mysteryshoppers op pad worden gestuurd kleiner en meer gekaderd zijn. Als je wilt weten waar je medewerkers goed scoren en waar ze kunnen verbeteren op het gebied van kennis, service en klantgerichtheid is het zeker goed om deel te nemen.

Klanttevredenheid
Tot slot blijft het klanttevredenheidsonderzoek ook onderdeel uitmaken van de meetronde voorkant. De mening van jouw klant is goud waard. Met dit onderzoek wordt de tevredenheid van jouw klanten in kaart gebracht en laten we zien wat ze belangrijk vinden. Met de aangereikte concrete verbeterpunten kun je direct aan de slag! De klantenenquête kan op ieder gewenst moment worden ingezet in het traject.

Groenteman met Ster 2018 in het kort:
Door middel van twee bezoeken van een mysteryshopper, een onaangekondigd bezoek van een hygiëneadviseur, een uitgebreide aangekondigde winkelbeoordeling door een professional en een klanttevredenheidsonderzoek wordt de winkel op de volgende aspecten beoordeeld:

Uitstraling winkel: opvalwaarde, verleiding, verzorging van de winkel en communicatie.

Uitstraling product: product & presentatie.

Bedrijfshygiëne: etikettering, THT-beheersing, allergeneninformatie, microbiologisch onderzoek.

Personeel: klantvriendelijkheid, servicegerichtheid, deskundigheid en representatie.

Klanttevredenheidsonderzoek: via online enquête.

GEEN jurering achterkant bedrijf: een interview met een professional over de bedrijfsvoering 'achterkant' (natuurlijk blijft het mogelijk om buiten de verkiezing om hiervoor een aparte afspraak te maken).

GEEN financiële check: de check op financiële gezondheid vervalt.

Uitgebreide rapportages
De bevindingen worden ook in deze nieuwe opzet weer uitvoerig beschreven in rapportages. Het grootste deel van deze rapportages bestaat uit een integraal overzicht in de sterke punten, verbeterpunten, alsmede aanbevelingen en direct toepasbare tips waarmee je direct aan de slag kan om de bedrijfsvoering verder te verbeteren.

Klik hier om aan te melden

Publicatiedatum: