Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Voor de Douane is er alleen een harde Brexit'

Zakendoen met het Verenigd Koninkrijk gaat veranderen na de Brexit. Voor veel ondernemers is het nog onduidelijk wat er precies gaat gebeuren, omdat het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie nog aan het onderhandelen zijn. Maar welk akkoord zij ook bereiken, zeker is dat douaneformaliteiten na meer dan 25 jaar terugkomen als het VK uit de interne markt en uit de Douane Unie van de EU stapt. Bij het Brexitloket krijgen we vaak de vraag "krijg ik echt weer te maken met de douane?". Het antwoord is dus, jazeker! Harry Mulder, op het Ministerie van Financiën verantwoordelijk voor de Europese douanewetgeving, legt het uit.

Het Verenigd Koninkrijk wordt een land buiten de EU, zoals ieder ander niet-EU-land. U rijdt nu bijvoorbeeld net zo makkelijk naar Londen met een lading goederen als naar Appelscha. Na Brexit wordt dat anders; dan wordt het eigenlijk als zakendoen met Marokko of China.

Douaneformaliteiten komen terug
Harry Mulder: "Het maakt niet uit waar de onderhandelingen tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk op uitkomen, sowieso komen er douaneformaliteiten terug. Het Verenigd Koninkrijk treedt namelijk uit de interne markt en de Douane Unie van de EU. Daardoor gelden er straks weer douaneformaliteiten bij invoer uit en uitvoer naar het VK. U krijgt dus te maken met de Nederlandse én de Britse douane als u goederen exporteert of importeert."

Wel kan het zijn dat de EU en het Verenigd Koninkrijk afspreken dat er bijvoorbeeld 0 % douanerechten betaald hoeft te worden.

Alleen een harde Brexit
"Voor de Douane is er alleen een harde Brexit," zegt Mulder, "Als u nu zaken doet met het Verenigd Koninkrijk, moet u zich voorbereiden op handel met een land buiten de EU. Zo doet u er goed aan om alvast een EORI-nummer aan te vragen. Dat moet worden vermeld in de uitvoer- en invoeraangifte na de Brexit".

Om u voor te bereiden doet u de Brexit Impact Scan. Met deze gratis tool controleert u wat u eventueel moet doen. Zo krijgt u in deze Scan ook meer informatie over het EORI-nummer en andere praktische zaken die u mogelijk moet regelen.

Controleer uw goederenstroom: komen onderdelen uit het VK?
Harry Mulder wil ondernemers ook meegeven dat ze hun hele goederenstroom moeten controleren. Waar komen uw producten en de onderdelen ervan vandaan? Waar gaan ze naartoe? Drijft u ook handel met andere landen en gebruik maakt van lagere invoerheffingen op grond van een handelsakkoord? Dan kunt u na de Brexit misschien geen voordeel krijgen als een groot deel van uw product bestaat uit Britse onderdelen. In zo'n handelsakkoord staat namelijk hoeveel procent van een product in de EU geproduceerd moet worden om gebruik te maken van de lagere invoerheffing.

"Maar als u zich nu al goed voorbereid, dan kunt u daarop inspelen. Bijvoorbeeld door onderdelen uit andere EU-lidstaten te gebruiken zodat u nog steeds aan de eisen van het handelsakkoord voldoet", aldus Mulder.

Honderden nieuwe mensen
Sinds 1992 zijn er geen douaneformaliteiten meer aan de grens met het Verenigd Koninkrijk. Dat wil zeggen in de zeehavens van Nederland, zoals Hoek van Holland en IJmuiden. De Nederlandse Douane bereidt zich nu voor op de Brexit door onder andere honderden nieuwe mensen aan te nemen.

"Zowel vrachtwagens met goederen als reizigers die uit of naar het Verenigd Koninkrijk reizen, krijgen aan de grens straks weer te maken krijgen met douaneprocedures. Dat hebben we meer dan 25 jaar niet meer gehad. De Douane werkt er hard aan om klaar te zijn voor de Brexit."

Bron: Rijksoverheid

Publicatiedatum: