Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer verplichtingen voor verladers in Vlaanderen

In Vlaanderen worden met ingang van maandag 20 mei de regels rond goederenvervoer over de weg aangepast. Zo scherpt onder meer de verantwoordelijkheid voor verpakker, verzender en verlader aan en wijzigt de norm voor verpakking.

In 2014 is er een Europese Richtlijn uitgekomen die aan lidstaten de opdracht geeft om de veiligheid van vrachtwagens en de te vervoeren goederen te verbeteren, onder meer door hoogwaardige technische controles langs de weg te houden. Het lastige aan richtlijnen is dat ze enkel aangeven welk resultaat behaald moet worden, maar dat elk land binnen de EU zelf bepaalt hoe dat resultaat behaald wordt.

Wetgeving
In Nederland is besloten dat met de bestaande regels en inspecties al aan dit doel voldaan wordt. IN ons land veranderd per 20 mei dan ook niets. In Vlaanderen ligt dat anders. Daar is de richtlijn omgezet in nationale wetgeving.

Nieuwe regels
Dit betekent onder andere dat in Vlaanderen de verpakking moet voldoen aan de EUMOS 40509-norm. Dit is de reden dat er in de buitenlandse pers ook wel over de 'EUMOS-wetgeving' wordt gerept. Daarnaast is in Vlaanderen ook de verantwoordelijkheid voor de verpakker, verzender en verlader aangescherpt om de veiligheid te helpen garanderen.

Taken van de verpakker:
Informatie geven over de goederen;
Alternatieven voor zekeren meegeven als spanbanden niet mogelijk zijn.
Taken van de verlader:
Instaan voor de verdeling van de lading over de laadvloer;
De TTM en aslasten respecteren;
Informatie verschaffen over de lading (aard, massa, zwaartepunt, buitenafmetingen, beperkingen met stapelen, wrijvingsfactor en aanvullende informatie voor zover nodig bij zekeren);
Correcte zekering mogelijk maken.

Taken van de verzender:
De verzender moet in alle noodzakelijke documenten voorzien, zoals:
Beschrijving goederen;
Massa van de lading;
Informatie over de juiste verpakking;
Eventuele ongewone transportparameters.

Alert
Hiermee is de verantwoordelijkheid van onder meer verladers in Vlaanderen aanzienlijk uitgebreid. Ondernemers die lading door of naar Vlaanderen vervoeren, doen er dus goed aan extra alert te zijn op de nieuwe regels. De afgelopen twee weken zijn ook al meer inspecties langs de weg geweest dan anders, dus ook de pakkans is sterker aanwezig.

Alleen Vlaanderen
Deze nieuwe regels gelden alleen binnen Vlaanderen. In Walloniƫ is de aanpak van Frankrijk gevolgd. Daar zijn meer regels gekomen voor de inspecties langs de weg, maar er is geen speciale aansprakelijkheid voor de verlader gecreƫerd. Ook de EUMOS-normen zijn daar niet verplicht gesteld. In Duitsland wordt er verwezen naar de bestaande regelgeving en verandert er dus in feite niets.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: