Matchmaking op SIAL 2010
MKB ondernemers actief in de biologische voedingsmiddelensector kunnen van zondag 17 t/m woensdag 20 oktober 2010 deelnemen aan de handelsmissie naar Frankrijk. Met behulp van een individueel en collectief matchmaking programma selecteren wij voor u op maat potentiële zakenpartners. Dit kunnen mogelijke afnemers zijn van uw producten en/of diensten, maar ook agenten, distributeurs of andere potentiële samenwerkingspartners. Daarnaast brengen we bezoeken aan belangrijke overkoepelende partijen en voorname retailers en speciaalzaken, opdat een goed beeld verkregen wordt van de marktsituatie en resulterende marktkansen in Frankrijk.Dankzij een uitgebalanceerde combinatie van collectieve bezoeken en 6-8 individuele afspraken op de SIAL beurs (www.sial.fr), legt u binnen een kleine week interessante contacten én krijgt u een goed beeld van uw mogelijkheden op de Franse markt.
Franse biologische sector
“Het is onmogelijk om een biologisch product op de voorpagina van onze reclamefolder te plaatsen, want we kunnen vooralsnog niet aan de grote vraag tegemoetkomen die hieruit voortvloeit”, Aldus de Franse diepvriesproductketen PicardIn drie jaar tijd is de Franse omzet van biologische voedingsmiddelen toegenomen van 1 miljard euro naar 2,6 miljard euro in 2008. In de periode 1999-2005 steeg de omzet gemiddeld met 10% (tegen 3,6% gemiddelde groei in de totale voedingsmarkt). Vooral grote supermarkten en speciaalzaken maakten een enorme groei door: een verkoopstijging van meer dan 75% sinds 2005.
Maar Frankrijk kan, met een percentage van slechts 2,1 aan landbouwgrond bestemd voor biologische productie, niet voldoen aan de binnenlandse vraag en dus stijgen de prijzen en bestaat er een concrete en toenemende vraag naar buitenlandse bedrijven die Frankrijk kunnen voorzien in de bevoorrading van biologische voedingsmiddelen.
Franse consumenten verwachten hierbij dat biologische producten uit nabijgelegen landen gesourced worden en niet nodeloos over de gehele wereld getransporteerd worden. Lage transportafstanden vergroten de duurzaamheid en het duurzaamheidsimago van biologische producten. Zo heeft Biocoop, de grootste biologische winkelketen in Frankrijk, de import vanuit landen buiten Europa sterk teruggebracht. Dit biedt in de komende jaren diverse kansen voor het Nederlandse bedrijfsleven.
Is deze markt interessant voor u?
In een recente studie van LEI Wageningen UR werd gekeken naar de positie van Nederland in de biologische internationale handel. Voor Frankrijk concluderen de onderzoekers dat er een duidelijke match bestaat tussen het Nederlandse aanbod en de Franse vraag. Er bestaan grote kansen voor Nederlandse toeleveranciers van biologische AGF en droge kruidenierswaren. Naast verse biologische AGF biedt ook de export van verpakte verse en verwerkte AGF goede perspectieven. Nederland beschikt eveneens over een goede reputatie op het gebied van onder meer biologische zuivel en granen.De focus van de missie zal liggen op de bevoorrading van de grote Franse supermarkten en biologische speciaalzaken, omdat deze verantwoordelijk zijn voor 82% van de biologische afzet en te kampen hebben met de meest urgente bevoorradingsproblematiek.