Kennis is macht, kennis delen de toekomst!

SAU lanceert digitale kennisdatabank

Op de jaarvergadering van Zuver opende gedeputeerde Kees van Beveren van de Provincie Zeeland gisteren de digitale kennisdatabank. Hij maakte direct gebruik van het forum door de SAU te feliciteren met dit initiatief en prees de initiatiefnemers, omdat zij proberen de hele uienketen te betrekken. Vanaf zaadleverancier tot consument. Met de woorden “Kennis is macht, maar kennis delen de toekomst”, werd de databank geopend.



Kennis ketenbreed delen

De Provincie Zeeland kende subsidie toe voor het ambitieuze project. Ook De Groot en Slot doet mee. De grootste uienzaadveredelaar heeft behoefte aan een systeem dat het mogelijk maakt om kennis te centraliseren en toegankelijk te maken. Wageningen Universiteit wil ook gebruik gaan maken van de 'digitale kaartenbak' om onderzoek beschikbaar te stellen en samen met de uienketen innovaties te stimuleren. De databank is gericht op ontwikkeling en samenwerking en gaat bijvoorbeeld geen informatie verstrekken over prijzen. Het forum wordt gescreend en berichten die niet gericht zijn op samenwerking of vernieuwing worden verwijderd. Aanmelding is eenmalig nodig, maar bewust laagdrempelig gehouden. De site is in twee talen toegankelijk en biedt ook de mogelijkheid om in een afgeschermde omgeving een eigen mappenbestand bij te houden. Er is gekozen voor een koppeling met Uiennieuws van agf.nl om niet de zoveelste nieuwe site in de lucht te schieten, maar bestaande structuren juist te versterken.

Kracht van elke schakel in de keten benutten

De Stichting Afzetbevordering Ui (SAU) is in 2009 opgericht door de Zeeuwse Uienbewerkers Vereniging en Frugi Venta. De Stichting heeft uiteindelijk maar één doel: Afzetbevordering, door zo efficiënt mogelijk, zoveel mogelijk Nederlandse uien over de grens krijgen. Dat houdt in dat gekeken wordt naar versterking van de concurrentiepositie, vergroten van het marktaandeel en verbreden van de afzet- en productportfolio.

De gedachte is dat het oppakken van kansen die de uienketen een impuls kunnen geven, een groot effect kan hebben op de uiteindelijke prijs en continuïteit. Dit seizoen geeft aan dat enorme volumes uien weg kunnen tegen heel hoge prijzen. Daaruit blijkt temeer dat Nederland afhankelijk is van de wereldmarkt, waarop jaarlijks bijna zo’n 5 miljoen ton uien wordt verhandeld. Dat betekent volgens de SAU dat de Nederlandse uienketen er alles aan moet doen om de vele verschillende bestemmingen naar wens te kunnen bedienen. Variërend van raseigenschappen zoals vorm en kleur tot eisen op het gebied van GlobalGAP, tracking&tracing en mrl-waarden.

Deze laatste onderwerpen zijn met name van belang voor de West-Europese markt, waar jaarlijks 35% van de Nederlandse uien worden afgezet. Die markt is bereid te betalen voor kwaliteit en daarop moeten we inspelen, willen we die interessante markt behouden. Daarvoor hebben we alle schakels nodig, aldus Gijsbrecht Gunter die namens de SAU een presentatie hield over de activiteiten. We willen als SAU het cement vormen tussen alle schakels in de keten en samen discussiëren over kansen. In absolute zin doen we het als Nederland weliswaar goed, maar relatief neemt het Nederlandse marktaandeel af. Dat geeft aan dat er kansen liggen voor Nederland! Die willen we met de hele keten oppakken, zonder direct in conclaaf te gaan over een cent meer kosten. Als we de afzet bevorderen, kan een investering van een cent zomaar een dubbeltje opleveren. Dat heeft veel meer effect dan dat alleen de geïnvesteerde kosten terugbetaald worden. De kracht van de hele keten willen we benutten in haar volle breedte.

Voor meer informatie:
www.uiennieuws.nl/kennis

Bron: Stichting Afzetbevordering Ui
ir. ing. G.A. (Gijsbrecht) Gunter
Projectmanager SAU
Mobiel: 06 52 123 146
E-mail: gagunter@gmail.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven