Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

buiten de steden straat- en marktverkoop erg populair

Rusland: supermarktverkoop nog altijd erg versnipperd

In Rusland neemt de rol van grootwinkelbedrijven in de verkoop van voedingsmiddelen sterk toe. Dat blijkt uit de Marktmonitor van het Productschap Tuinbouw. In de afgelopen 10 jaar is de omzet van levensmiddelen via de retail vertienvoudigd van € 7,9 miljard naar € 80 miljard in 2009. De supermarktverkoop is nog altijd erg versnipperd in Rusland. De top-10 grootwinkelbedrijven zijn in 2009 goed voor 28 procent van de totale foodomzet binnen de retail. De X5 Retail Group is de belangrijkste retailer in Rusland en goed voor een omzet van € 6,3 miljard. Deze keten bestaat uit soft discounters en supermarkten. In de afgelopen vijf jaar is de omzet van de X5 Retail Group bijna vervijfvoudigd.



De X5 Retail Group telt ruim 2.000 filialen en is sterk vertegenwoordigd in St Petersburg en Moskou. Naast de lokale retailers zijn retailers als Metro en Auchan actief. De Magnit-formule heeft een sterke positie in het zuiden van Rusland met bijna 3.500 supermarkten met gemiddeld 250 m2 vloeroppervlak. O’Key en Dixy (630 winkels) zijn minder grote winkelketens dan X5 of Magnit, maar laten ook duidelijk stijgende omzetcijfers zien.


Het groentenschap in de Perekrestok supermarkt (X5 Retail Group)

De straat- en marktverkoop is voor groenten en fruit in Rusland nog erg belangrijk. Dit is zeker het geval buiten de grote steden. De Rus koopt bij voorkeur op de markt. Uit onderzoek in 2007 blijkt dat 45 procent van de kopende consumenten in de omgeving van Moskou en Sint Petersburg het liefst op de markt verse groenten en fruit koopt. Voor de hogere kwaliteit gaat men veelal naar de supermarkt. Veel groenten worden in Rusland in datsja voor eigen gebruik geteeld. Bij een grote productie wordt het deel dat “over” is op straat of op de markt verkocht.


Het AGF schap bij een O’Key supermarkt

Het inkomen van de Rus is sinds 2001 verdubbeld. Wel zijn er sterke regionale verschillen in levensstandaard. Eén op de zes Russen leeft onder de armoedegrens. De sterkste koopkrachtstijging is in de afgelopen jaren te zien in de omgeving van Moskou en Sint Petersburg. In deze gebieden zijn dan ook de meeste winkelopeningen te zien. De koopkrachtstijging heeft de vraag naar een uitgebreider assortiment groenten en fruit en de aandacht voor kwaliteitsproducten vergroot.

Bron: Marktmonitor Rusland, Productschap Tuinbouw

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven