Abonneren

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

eerste toekenning aan A+G van den Bosch

The Greenery introduceert 'Nature Counts' voor duurzaamheidskoplopers

Tholen - In TomatoWorld presenteerde The Greenery woensdagmiddag het duurzaamheidsinitiatief 'Nature Counts'. Dit label wordt voortaan twee maal per jaar door een jury toegekend aan telers die een uitzonderlijke prestatie leveren op één van de volgende duurzaamheidscriteria: energieverbruik, gewasbescherming, natuur en landschap, transparantie, afval, water en medewerkers. Daarnaast moeten zij bovengemiddeld scoren op de andere thema's. De toekenning is drie jaar geldig.


Volop belangstelling voor het duurzaamheidsinitiatief van The Greenery met op de eerste rij onder meer Philip Smits, oud-minister Jacqueline Cramer en Kees de Gooijer (Food and Nutrition Delta)

"Producenten uit het totale agf-assortiment komen in aanmerking voor Nature Counts. Hierbij staat het verhaal van de teler centraal. Niet zozeer zijn product", benadrukte Philip Smits. "En de lat ligt hoog. Daar gaat een stimulans van uit en zet aan tot een betere presentatie op het gebied van duurzaamheid. Daarbij is 'Nature Counts' geen keurmerk. Het is volledig aan de teler en klant of ze er melding van willen maken op het product. Wij hopen dat de Nature Counts-telers een streepje voor heeft in de huidige marktsituatie."


Philip Smits

De eerste oorkonde werd uitgereikt aan Petra van den Bosch, die samen met haar broers Bart en Rik de vleestomatenkwekerij A+G van den Bosch runt. Zij gingen in 2005 op zoek naar een alternatief voor gas en vonden deze - als eerste glastuinbouwbedrijf - in aardwarmte om de kassen te verwarmen. Zij realiseerden hiermee een energiebesparing van 90%.


Philip Smits reikt de eerste toekenning uit aan Petra van den Bosch

"We besparen 9 miljoen kuub aardgas per jaar. Met onze twee aardwarmtebronnen zin we dus specialist in aardwarmte én vleestomaten", vertelde Petra, die trots was om als eerst in het duurzaamheidsconcept benoemd te worden. "We leveren de energiezuinigste tomaat van Nederland. We hebben een naamsbekendheid van 100% onder de collega-tuinders. Nu de consument nog, want dat is een lastige opgave."


Petra van den Bosch

Philip Smits beaamde dat het een "lastige communicatie-opgave" was om duurzaamheid te communiceren. "Met Nature Counts willen we op eenduidige wijze met klanten en consumenten over duurzame projecten communiceren. Enkel producten die bewezen succesvol zijn, kunnen in aanmerking komen voor het label. Duurzaamheidprojecten die niet het beoogde resultaat hadden maar een eerste stap vormden of op andere wijze bijgedragen hebben aan de verduurzaming van de groente- en fruitsector krijgen een vermelding op de website www.naturecounts.com."

Naast juryvoorzitter Smits nemen Klaas van den Doel (oud CBL-voorzitter), Peter Vermeulen (WUR), Suzanne van der Pijl (Schuttelaar & Partners), Willem Baljeu (FrugiVenta) en cooperatievoorzitter Theo Ammerlaan in de jury deel. "Ook leden van andere afzetorganisaties of buitenlandse leden komen in aanmerking. Wel moeten zij een duurzame relatie hebben met The Greenery", legde Smits uit.

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven