Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bio-Monitor 2009:

Biologische landbouw en consumentenbestedingen blijven groeien

In 2009 heeft de consument 10,8% meer besteed aan biologische voeding. Ook groeide het areaal biologische landbouwgrond en schakelden meer boeren om naar biologische teelt. Dit blijkt uit de Bio-Monitor 2009.

De consumentenbestedingen aan biologische voedingsmiddelen zijn in 2009 met 10,8% gegroeid van € 583,4 naar € 646,6 miljoen. De totale foodmarkt groeide met 1,9% naar 27,9 miljard euro. De biologische consumptie groeide dus ruim vijf keer harder dan de totale consumptie. Anders gezegd: van de groei van de consumentenbestedingen aan voedsel in 2009 nam biologisch een achtste deel voor haar rekening. De onafgebroken groei in de afgelopen tien jaar bevestigt de trend dat biologisch voor de consument steeds normaler wordt. De economische crisis heeft hier per saldo weinig invloed op gehad.

Het gemiddelde marktaandeel van de biologische voeding in Nederland is in 2009 gegroeid van 2,1 naar 2,3%. Uitschieters naar boven zijn eieren (7,6%), zuivel (4,9%) en AGF (4%). De droge kruidenierswaren drukken het gemiddelde: 1,4% marktaandeel.

De groei van de bestedingen aan biologische producten heeft plaatsgevonden binnen alle verkoopkanalen. De bestedingen in de supermarkten stegen net als in 2008 met ruim 11%, in de speciaalzaken met 8%, in de catering met 21,5% en in de groep 'overige kanalen', waartoe webwinkels, boerenmarkten en huisverkoop behoren, met 10,5%. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, waarin marktpartijen, overheid en maatschappelijke organisaties samenwerken heeft hiermee haar doelstelling van jaarlijks 10% groei ook in 2009 gehaald.

Van alle biologische producten werd 44,2% in de supermarkten verkocht, 39,2% in de speciaalzaken en 8,7% in de catering. Het marktaandeel biologisch is in de versgroepen nog steeds aanzienlijk groter dan in de kruidenierswaren. Van alle biologische verkopen betreft 68,2% versproducten tegen 31,8% houdbare producten. Voor de totale voeding in Nederland ligt deze verhouding op 48,9% versus 51,1%.

Het areaal biologische landbouwgrond in Nederland is afgelopen jaar met 2,9% toegenomen. Dat is een opvallend contrast met de trend dat de totale hoeveelheid landbouwgrond in Nederland al jaren afneemt. Kennelijk zien boeren toekomst in biologische bedrijfsvoering. Er waren in 2009 in Nederland 1488 biologische boeren en tuinders met een gemiddelde bedrijfsgrootte van 36,7 hectare. Op 2,7% van het Nederlandse agrarisch areaal wordt nu biologisch gewerkt.

Internationaal

De wereldwijde bestedingen aan biologisch lagen eind 2008 (recentere cijfers zijn nog niet beschikbaar) op € 34,6 miljard. Ten opzichte van 2007 zijn deze gestegen met circa 10% (Nederland in 2008: 12,4%). Sinds 2002 is de wereldwijde biologische omzet bijna verdubbeld. In Europa is Nederland een goede middenmoter. Oostenrijk, Zwitserland en de Scandinavische landen halen marktaandelen tot 6%, en biologische arealen tot wel 15,9%. De helft van de Europese landen blijft nog onder de 2% marktaandeel.
Publicatiedatum: