Met een Happy Meal duurzaam leren handelen
Afgestudeerden moeten bij elk probleem en elke oplossing kunnen uitzoeken of deze niet leidt tot uitputting van grondstoffen of uitbuiting van mensen ergens in de wereld. Dus moeten de afgestudeerden innovatieve oplossingen bedenken, die leiden tot een integraal duurzame gemeenschap, school of landbouw. Maar veel onderwijs slaagt er niet in dit studenten bij te brengen, merkt de hoogleraar. ‘Dan zie je dat de leerlingen vooral oplossingen verzinnen die weer nieuwe problemen veroorzaken.’
Zijn manier van lesgeven werkt wel. De studenten, verdeeld in groepjes, krijgen allemaal een onderdeel van de maaltijd. De een de cola, de ander het broodje of de hamburger. Vervolgens moeten ze twee vragen beantwoorden: wat zit er in? En: waar komt het vandaan? Na een week rapporteren ze hun bevindingen aan de groep. De colagroep rapporteert bijvoorbeeld dat de dieetcola genetisch gemodificeerde maïszoetstoffen bevat. Dit leidt dan tot een discussie over genetische modificatie. Zo maakt ieder product uit het Happy Meal een andere discussie los en worden de studenten zich bewust van zaken waar ze eerder niet bij stil stonden. Ook zoeken ze naar duurzame oplossingen. Zo leren de studenten vragen te stellen, betrouwbare informatie te zoeken, kritisch te denken en op een andere manier naar alledaagse zaken te kijken.
Voor meer informatie:
Arjen Wals
Leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies van Wageningen UR,