Multimodaal vervoer biedt kansen voor AGF-sector
Aandachtig publiek
Met multi- of intermodaal vervoer wordt het aansluiten van meerdere modaliteiten bedoeld, zoals zeevaart, kustvaart, binnenvaart, lucht, rail en weg. Multimodaal vervoer vindt plaats zonder de tussentijdse goederen zelf te 'handlen' en is dus meestal containertransport.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken
Peter Sierat schetste allereerst de belangrijkste toekomstontwikkelingen in het wegvervoer. Zo noemde hij de verwachte groei van het goederenvervoer met 50% tot 2020, de toenemende containerisatie en de groei van de congestie. "We krijgen te maken met steeds striktere klimaat- en milieudoelstellingen die vooral het wegvervoer treffen en de Europese politiek blijft vooral voorkeur hebben voor andere modaliteiten."
Peter Sierat
De directeur van TLN noemde multimodaal vervoer en de agrosector een kansrijke kansrijke combinatie. "Uit onderzoek van TNO blijkt dat 34% van alle goederenstromen geschikt is voor multimodaal vervoer en ik voorspel dat dit in de toekomst alleen nog maar meer wordt. Wegtransport loopt tegen grenzen aan. Multimodaal vervoer speelt in op de duurzaamheidswens en kan kostenbesparend werken." Sierat riep de aanwezige ketenpartijen op om met elkaar in gesprek te gaan over het aansluiten van de modaliteiten.
Klik hier voor de presentatie van Peter Sierat
Eén van de logistieke dienstverleners die deze handschoen al lang heeft opgepakt is Frans van den Boom van Groenenboom Transport uit Ridderkerk. Deze - van huis uit wegvervoerder - stapte al in 1992 in het multimodaal vervoer. Destijds zijn we ermee gestart om prijsvoordeel te beiden. Nu spelen andere facetten", legde Frans de businessclubleden uit. Vorig jaar opende zijn bedrijf een containertransferium in Ridderkerk.
"Destijds werd gezegd dat er voor multimodaal vervoer minstens 250 kilometer overbrugd moeten worden. Nu laten we containers uit de Rotterdamse haven naar Ridderkerk varen. We werden eerst voor gek verklaard dat we zo de afstand van 55 kilometer overbruggen, maar als er een auto naar de Maasvlakte moet gaan is hij bijna vier uur weg. Door te kiezen voor zeevracht kunnen wij iets betrouwbaarders bieden en bedrijven op het Barendrechtse handelsterrein zijn erg te spreken over deze betrouwbare leveringen."
Frans van den Boom
"We besparen hiermee loonkosten uit en pikken een graantje mee van de 48-urige werkweek. De kosten voor ons container transferium liggen op het zelfde niveau als het doorsnee wegvervoer", vertelde Frans. "Maar het grootste voordeel is de betrouwbaarheid van het transport. Met de verwachte extra belasting van het verkeer naar de Maasvlaktes gaat het wegtransport alleen maar langer duren. Het is voor ons geen kwestie uit milieu-oogpunt, maar bittere noodzaak geworden. Ik zie veel meer voordelen dan nadelen en heb inmiddels een sticker op mijn auto: 'Binnenvaart is filevrij!"
Klik hier om de fotoreportage te bekijken