- We willen verse groenten, die navenant worden gepresenteerd en die geen viezigheid geven in de boodschappenkar.
- We willen de groenten kunnen afstemmen op onze behoeften. Dat wil zeggen: afgepaste hoeveelheden.
- Maar... we zijn ons tegelijkertijd ook bewust van de extra belasting van het milieu die het verpakken en vervoeren van verse groenten veroorzaken.
- We willen gegarandeerd gezonde groenten, liefst met een residugehalte dat onder de risicogrens ligt.
- Die groenten moeten bovendien herleidbaar zijn naar de bron. Als consument wil ik zo ongeveer weten op welke grond mijn kropje sla heeft gestaan.
Samenwerking
Die immens grote verantwoordelijkheid, die een individuele schakel in de keten niet meer kan nemen, noopt tot samenwerken. En dat is precies wat er de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden: een intensivering van de samenwerking. Of, zoals in de keten wel eens wordt gesteld: 'het contact is belangrijker geworden dan het contract'.
Het mooie is dat uit die samenwerking nieuwe ideeën en initiatieven ontstaan. De consument en zijn wensen zijn nog sterker uitgangspunt geworden voor alle activiteiten. Ook bij ons als sjalottenteam. Wij kenden uiteraard al de wensen van onze klanten, maar mede dankzij samenwerking in de keten kennen we inmiddels ook de wensen van de klanten van onze klanten. Met die kennis leveren we onder meer een bijdrage aan discussies tussen de telers/verpakkers en hun afnemers, de kopers van sjalotten.
De consument profiteert
Naast nieuwe initiatieven, heeft de intensievere samenwerking ook geleid tot meer begrip voor elkaar. Voor supermarkten bijvoorbeeld zijn groenten en fruit belangrijke visitekaartjes geworden. Dat zijn de producten waarop supermarkten elkaar kunnen beconcurreren, in versheid en diversiteit bijvoorbeeld. De hele keten is daar van doordrongen en werkt samen om in de schappen een zo aantrekkelijk mogelijk assortiment aan te kunnen bieden.Bron: sjalot.nl