Interview met Jaap en José Nieuwenhuijse (Jonika)

"Over het hele ketenproces controle"

Hoewel José en Jaap Nieuwenhuijse liever gewoon werken dan in de belangstelling staan, zijn ze voor de SAU bereid een uitzondering te maken. Bij aankomst in Oostdijk – het wereldcentrum van uienbewerking – valt de orde en structuur die het bedrijf uitstraalt direct op. Een keurig opgeruimd terrein en ruim opgezette loodsen, waarin machines met ijzeren regelmaat blijven doorgaan om de 80 miljoen kilo uien die de twee neven jaarlijks omzetten in de baal te krijgen.


Jaap (links) en José Nieuwenhuijse met hun trots, Uien…” …that make you smile!”

Het personeel werkt onder uitstekende omstandigheden. Een stofvrije en geluidsarme leeskamer en een kantine die volledig voldoet aan de eisen van deze tijd. De werkvloer wordt brandschoon gehouden, terwijl de machines geen seconde stilstaan. Kortom, een bedrijf dat enorme stappen heeft gezet nadat opa Joost in de jaren ’50 van de vorige eeuw, de eerste fundamenten legde voor wat Jonika nu is.

Bedrijf en geschiedenis

Jaap wijst naar een oude foto die op een kast staat in de vergaderruimte. Een zwart-wit kiekje van twee mannen die uitrusten op een landbouwwerktuig. "Die ene is onze opa die in de jaren ’50 begon met loonwerk. In die tijd nog veelal zwaar werk, dat allemaal met de hand moest gebeuren." José vult aan: "Ja, sinds die tijd is er heel wat veranderd, maar het is nog steeds ‘juun’ waarmee we onze boterham verdienen."

Van lieverlee is de focus van Jonika meer verlegd van loonwerk in de jaren ’50 en ’60, richting teeltbegeleiding en sorteren en verpakken van uien. Jaap: "De teelt is de basis voor een product van topkwaliteit, dat uiteindelijk over de hele wereld aftrek vindt. Daar moeten we het als Nederland van hebben." Naast het leiden van een enorm sorteer- en pakstation exporteren de neven tegenwoordig zo’n 60.000 ton van de uien die ze zelf inpakken, naar een scala aan bestemmingen over de hele wereld.

Marktpositie

Jaap: "We beginnen al bij de teelt, want zoals gezegd: Daar ligt de basis voor een goed eindproduct. Dat betekent dat we als verwerker en exporteur een nauwe band hebben met de telers." José vervolgt: "We behandelen het product vanaf zaadje in de akker tot op de uiteindelijke bestemming met de grootst mogelijke zorg. Zodoende hebben we over het hele ketenproces controle. Dat is de kracht van ons bedrijf." Jonika groeide de laatste jaren, onder het bedrijfscredo ‘Our onions make you smile…’, uit tot één van de grotere bedrijven met een toonaangevende positie op de wereldmarkt.

Visie en ketenbenadering

De neven hebben een heldere visie en pleiten voor nauwe samenwerking met de verschillende schakels in de uienketen. "We hebben elkaar allemaal nodig om de positie van de Nederlandse uienmarkt vast te houden en uit te bouwen richting de toekomst”, geeft José aan. "Daar ligt de kracht van de Nederlandse uiensector en liggen volop kansen", vervolgt Jaap. Jonika richt zich naast de verwerking en export van de bekende gele uien ook op sjalotten. "In totaal verwerken we zo’n 80.000 ton product, waarvan we driekwart zelf exporteren naar een scala aan bestemmingen", zegt José.

Samenwerking betekent voor Jaap en José meer dan alleen zeggen dat het nodig is. Jaap was jarenlang bestuurslid van het Comité Uienhandel van Frugi Venta en ook nauw betrokken bij de oprichting van de Zeeuwse Uienbewerkers Vereniging Zuver. "Richting overheden en andere belangenorganisaties ben je gezamenlijk een sterkere gesprekspartner dan wanneer je alleen staat. Bovendien kun je onderzoeken uitvoeren die elkaar vanuit concurrentiepositie niet bijten, maar de sector als geheel juist versterken", verduidelijkt Jaap. Zuver vergadert sinds de oprichting in 2005 altijd bij Jonika, wat door de voorzitter Huib Eversdijk steevast wordt aangeduid als 'ons hoofdkantoor'.

Wat zouden jullie doen als er geen uien waren?

Een moeilijke vraag voor de neven die zijn opgegroeid tussen de uien. Maar na even nadenken geeft José aan dat hovenier hem wel zou trekken. "Bezig zijn met planten boeit me." Jaap antwoordt ludiek dat motorcross hem op het lijf geschreven zou zijn. "Dat past prima bij de uienwereld." Even kijk ik hem verbaasd aan, maar dan legt hij met een brede glimlach uit: "De drie S-en komen in beide activiteiten terug: Stof, Spanning en Sensatie. Jo Waterman hield ons dat vroeger al voor, en ik vind het nog steeds een prima vergelijking!"

Bron: Nieuwsbrief Stichting Afzetbevordering Ui

Voor meer informatie:
Jonika B.V.
2e Vlietweg 26
4415 AG Oostdijk
Tel: 0113 50 21 20
Fax: 0113 50 30 15
info@jonika.nl
www.jonika.nl

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven